שאל את הרב

תפיסת הזמן ביהדות

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 05/02/02 05:23 כג בשבט התשסב

שאלה

שלום כבוד הרב.

קודם כל רציתי לומר שמאוד נהנינו מביקורך בכנס הנטיעות של אולפנות הדרום!

נתבקשתי להכין עבודה בנושא תפיסת הזמן ביהדות ואשמח אם תוכל לכוון אותי במה הדברים אמורים ובאיזה ספרים אוכל להיעזר.

תודה מראש,

כל טוב ושבוע טוב!

גתית.

תשובה

בס"ד
יש הרבה בעניין זה.
כל ספר שמדבר על תפילה בזמנה, על חגים. על שבת. מדבר למעשה על הזמן. הכלל הוא נמצא בפסוקים הנמצאי בעשרת הדיברות ובעוד מקומות "זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ: שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ: וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַיהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ: כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה יְהֹוָה אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי עַל כֵּן בֵּרַךְ יְהֹוָה אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת וַיְקַדְּשֵׁהוּ".
משמעות הענין שאנו שומרים שבת כיון שה' שומר שבת. מתפללים בעת רצון כי גם ה' מתפלל באותה שעה. כך מקיימים מצוות, חוגגים פסח כי הוא פסח על הבתים במצרים. מגילת אסתר בפורים כי הוא גאל אותנו בהסתר פנים. ואני מקווה שכבר למדת את הענין.
מדבר על זה הרבה המהר"ל בספרו אור חדש על מגילת אסתר ששם חכמי ישראל נקראו חכמים יודעי העיתים בגלל הכרתם את תכונות הזמן. המן מנסה לנצל את הזמן לטובתו וטועה בהבנת כוח הזמן המתחלף. דחית הזמן על ידי אסתר. עת הגעת אסתר למלכות. קיום פורים "בזמניהם" ועוד ועוד.
האמת היא שחפשתי במחשב על נושא הזמן ועלו לי שבעת אלפים מקורות על זמן רק בספרי אמונה ואמרתי בליבי שבכל ספר שתפתחי תמצאי הרב על מהות הזמן.
בתורה נאמר על כך כי היא חכמתכם ובינתם לעיני העמים.
בבריאה נאמר על השמש והירח והככבים שעיקר תפקידם הוא קביעת זמנים. ה"הארה" זה תפקיד מישני.
ועוד ועוד

כתבות נוספות