שאל את הרב

תפילת יחיד

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 06/12/01 01:15 כא בכסלו התשסב

שאלה

כב' הרב.

אני מניח תפילין כל בוקר לבד ולא בציבור.אחרי ההנחה אני מתפלל קריאת "שמע", "קדש לי","והיה כי יביאך" ותפילת שמונה עשרה. רציתי לשאול האם ראוי היחיד להתפלל דברים נוספים?

תשובה

בודאי.
צריך להתפלל את כל התפילה כסדרה חוץ מקדישים, "קדושה" וברכת כהנים שנאמרים רק בציבור. כשאומרים י"ג מידות בתחנון - צריך לאומרם בנעימה של קורא בתורה שיראה שהקורא אותם לא מזכיר י"ג מידות שנאמרות רק בציבור אלא שהוא קורא אותם כפסוקים הכתובים בתורה.
אם אין לאדם זמן או שהוא מי שבא לבית-הכנסת וראה שהציבור התחילו בזמירות, ואין לו מנין נוסף שיוכל להתפלל שם תפילה בציבור בשלמותה או שזמנו דחוק, ואם יתחיל תפילה כסדרה לא יספיק להתפלל תפילת העמידה עם הציבור,

יש לו אפשרות לקצר בדרך הבאה:
יאמר תחילה: ברכות השחר עם ברכות התורה ואחר כך יאמר: "לפיכך, אנחנו חייבים )בלי תיבת "לפיכך"(, ופסוק "שמע ישראל", ו"בשכמל"ו". ואח"כ יאמר; "יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שתמחול וכו'". "פרשת התמיד". "פרשת הקטורת", ו"הברייתא של הקטורת". ויסיים; "רבי נתן הבבלי...", ואח"כ יאמר; "יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שיהיה שיח שפתותינו זה חשוב". עד פסוק "ושחט אותו וכו'". ואח"כ יאמר; "הודו לה'". עד "ובנביאי אל תרעו". ואח"כ פסוק "אל נקמות ה' אל נקמות הופיע". "ה' צבאות עמנו וכו'". "ה' צבאות אשרי אדם וכו'". "ה' הושיעה וכו'". ואח"כ יאמר; "ה' מלך וכו'". "למנצח וכו'". "ברוך שאמר וכו'". "מזמור לתודה וכו'". "יהי כבוד וכו'". ו"אשרי יושבי ביתך וכו'". עד "ואנחנו נברך יה וכו'". אח"כ "הללויה הללו אל בקדשו וכו'". "ויברך דוד". עד "כמו אבן במים עזים". ואח"כ "ה' ימלוך לעולם ועד" - שבסוף שירת הים - ב' פעמים. עד סוף ברכת "ישתבח". ויתחיל "ברכת יוצר אור", ומכאן לא ידלג כלל.

כתבות נוספות