שאל את הרב

תפילה

חדשות כיפה הרב דוד סתיו 30/10/01 15:23 יג בחשון התשסב

שאלה

למה אני מחויב לטקסט קבוע שלא בהכרח מייצג את מה שאני מרגיש בנוסף לכך שכאשר אני חוזר על אותה תפילה כלכך הרבה פעמים קשה להיתכוון ומתחילים לומר אותה באופן סתמי

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד

לשלומי,

שאלת הנוסח הקבוע בתפילה מעסיקה את העולם היהודי מאות רבות בשנים, ואכן מדין תורה יכול היה כל אחד לשיח לפני בוראו כרצונו, בכפוף לכללים מסוימים (רמב"ם הלכות תפילה פרק א').

אף חז"ל גינו בתקיפות רבה את אלו שתפילתם קבע, וממילא אין תפילתם תחנונים. אפשר שמצב זה הוא האידיאלי, אולם במשך השנים נוצר הצורך לקבע את נוסח התפילה בשל קשיי שפה וביטוי שהקשו על המתפללים לסדר את תפילותיהם לפני בוראם.

לקביעת נוסח מסודר יש ערך נוסף, אם ברצוננו לעצב סדר יום לאומי לעם ישראל שכל יהודי ידע ויזכור מהם הדברים החשובים להתפלל עליהם, אזי צריך להכניס אותם למסגרת קבועה.

אין ספק שכאשר אדם נתון במצוקה ראוי לו שיבקש על צרכיו הפרטיים, אם זה לריפוי חולה או להצלחה בטסט למכונית או בבגרות או בכל דבר אחר. מאידך, צריך לזכור שאלו הפרטים המשתנים אבל בחיי הנצח של האומה ישנם נושאים אחרים שהם קבועים והם, הם סדר היום הקבוע שלו גם כאשר לא כל-כך מתחשק לו.

זאת ועוד, היחס בין הטקסט הקבוע למשתנה, משול ליחס שבין סדר היום השגרתי בביתו של אדם מול זה המשתנה עת הוא יוצא לחופשה במלון. ולכן, אחוז בזה וגם מזה אל תנח ידך. לקביעות יש ערך גבוה במתן יציבות למתפלל, מאידך, ראוי לכל אחד להוסיף משלו כפי שהוא מרגיש.

בברכה, הרב דוד סתיו

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות