שאל את הרב

תפילה ללא כוונה

חדשות כיפה הרב שי פירון 01/10/02 22:38 כה בתשרי התשסג

שאלה

בס"ד

לרב שלום רב!

מה טעם בתפילה ללא כוונה?

אם אני רק קוראת את התפילה ולא מתכוונת בכלל כי לדוגמא אני טרודה בבדברים אחרים.

מבחינתי תפילה ללא כוונה היא לא שווה בכלל

קראתי בספר אחד שתפילה היא כמו לדבר עם החבר הכי טוב שלך. אני בחיים שלי לא הייתי מעיזה לדבר עם החברה הכי טובה שלי בלי להקשיב לה או

משהו כזה אם יש לי ולו זמן קבוע אז לפחות שיהיה כמו שצריך...!

ככה זה מבחינתי ואני מרגישה שתפילה ללא כוונה היא לא תפילה זה סתם לקרוא צירופי מילים.

וחשוב לציין שתפילה שלמה שהיא בכוונה שלמה היא לא באה כל יום ובמיוחד לא שלוש פעמים ביום!

רוב תודות (:

שיפרה

תשובה

ב"ה

שלומות!

קראתי שאלתך ברוב קשב וברצוני להבהיר שאני מזדהה עם הבעיה אותה את מעלה. מעטים הם האנשים שלא מתמודדים עם קשיים בתפילה. ההבחנה היא ברמת המינון והאיזון בין התפילות השונות.
ובכל מקרה אני מבקש לדבר על שלשה מעגלים שונים.
המעגל הראשון הוא מעגל המחוייבות. עצם העובדה שקיימת מצוות תפלה מכניסה את מסלול חיי לסדר מסויים, לעולם של מצוות. התפילה היא חלק מכך ולא יעלה על הדעת שאדם לא יהיה כפוף לעולם של כללים. לא עושים רק מה שמתחברים אליו. בחיים, יש דברים שמוכרחים לעשותם. אומנם, רבים חולקים על עקרון זה. לשיטתם, במצוות תפילה הכוונה היא הגדרת המצווה. "תפילה ללא כוונה כגוף בלי נשמה" אינה ביטוי מליצי אלה הגדרת מצוות התפילה. אבל, גם הסברים אלה לא מפקיעים את הצורך במסגרתיות. בסדר פנימי בחיים.
המעגל השני הוא מעגל הכבוד והכרת הטוב.כשאני מגיע למקום מסויים אמירת השלום וההתעניינות ההדדית הם קומה בסיסית במבנה האנושי שלנו. לא יתכן שנתעלם מהצרכים הבסיסיים הללו.
המפגש שלנו עם רבונו של עולם כולל בתוכו גם מידה מסויימת של הכרת הטוב ושמירה על קשר. יש כאן ביטוי להתעניינות ההדדית שגם אם אין בה התפעלות והתרגשות גדולה, הרי שיש להקפיד על עצם קיומה.
המעגל השלישי, הוא המעגל הפנימי, העבודה המתמדת על הבנת ערך התפילה ומשמעותה תוביל בסופו של דבר לתפילה משמעותית ומלאת הוד. יש להשקיע בעיון תפילה, בלימוד קטעי התפילה ומשמעותם. גם אם בשלב הראשון עיקר המאמץ יהיה באמירת קטעים בודדים - מותר להתלמד ולהתאמן בדרך לתפילה נכונה ומשמעותית.
ובכלל, התבוננות על הנעשה במדינה מעוררת לאמירת קטעים שונים בהתאם להתרחשויות, חלקם בבחינת הודאה וחלקם בבחינת בקשה.

בברכה,

שי

כתבות נוספות