שאל את הרב

תענית דיבור בשבת ור''ח

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 26/08/02 18:30 יח באלול התשסב

שאלה

מפרשת שמות ואילך, בימות השובבי"ם, נוהגים לעשות תענית דיבור, האם מותר לנו לקבוע תענית זו ביום שבת?

תשובה

א. למעשה ימי השובבי"ם כבר הוזכרו בראשונים ולא לענין תענית דיבור אלא שהיו צמים חמישי בשבועות אלו והיו בכה"ח סימן תרפ"ה ס"ק ל"ז משם הלבוש).

ועוד ידוע הדבר שבשנה מעוברת מעלת התעניות הללו חשובה ביותר וע"ש באורך. אולם תענית הדיבור היא לפי דעתו של הרב הגאון המקובל רבי יצחק אלפיה ב"קונטרס היחיאלי" חשובה יותר מהתענית. וידוע שגם הגאון מוילנא אמר שעדיף לאדם לעשות תענית דיבור מתענית ממש, כמובן לא בתעניות החיוב מדאוריתא ושתקנו חז"ל, אלא מתענית שאדם מקבל על עצמו. (ועיין שם בקונטרס היחיאלי בעמוד ס"ה על מעלת תענית הדיבור וחשיבותה).

ועוד כתב שם הרב אלפיה שהיות שבזמן האחרון הגופות נחלשו ולא יכולים לצום הרבה ובפרט הצומות של פ"ד תעניות לעוון הידוע, על כן התיקון של תענית הדיבור חשוב מאוד, כי באותו היום האדם מונע עצמו מדברים בטלים, שובר את לבו, מהרהר בתשובה, גם קורא ג' פעמים את ספר התהילים ועוד שמונה פרקים בגימטריא חת"ן לומר כשם שלחתן נמחלים עוונותיו, כך לאדם זה המתענה נמחלים עוונותיו (וע"ש בדף ס"ה-ס"ו וראה הסברו שם).


ב. לענין תענית דיבור ביום שבת, או בראשי חודשים, בימים אלו אסור להתענות אבל תענית דיבור ביום זה, שאוכלים ושותים בו ולומדים תורה מותר להתענות. כי בראש חודש ושבת אין המקטרגים שולטים וכלשונו משם הזוהר הקדוש (שמות ק"ו) "שלא שלטין ממנין בישין" ואין אש גיהנם בימים אלו ולכן כלשונו "הלימוד בו עושה פרי גדול למעלה" ועל-כן מותר לערוך בשבת וראש חודש תענית דיבור, ובלאו הכי הרי בשבת אסור לדבר דברים בטלים כמ"ש "ממצא חפציך ודבר דבר", על כן בשבת אחת לפחות יקיים הלכה זו כהלכתה!

ותיתי לו להגאון הצדיק והחסיד המקובל האיקי רבי יצחק אלפיה זצוק"ל שיסד ופרסם והפיץ את הלימוד של תענית דיבור. וזכה ורבים זיכה שבזכותו נפוץ הדבר הזה בעולם כולו, זכותו תגן עלינו ועליכם ועל כל עמו ישראל אכי"ר.

כתבות נוספות