שאלה
שלום!
רציתי לשאול על מהות הצום בתענית אסתר, על מה בדיוק אנחנו צמים?
אסתר וכל העם צמו 3 ימים, אך לבסוף באמת ב"ה בטלה הגזירה, אז למה אנו צמים היום?
צום גדליה, אני מבינה, כי באמת לבסוף נרצח אחד מהמנהיגים היהודים, וזה דבר שגם היום אנחנו לא מצליחים למנוע אותו... וצום עשרה בטבת וי'ז בתמוז, עד היום אין לנו ביהמ"ק, אז אני מבינה.
אז למה בתענית אסתר, הרי בסוף הכל הסתדר לטובה... על מה בדיוק אנחנו צמים???
תודה רבה וחג פורים שמח!
תשובה
שלום רב:
ישנם שתי גישות לעניין
א.משום שצמו שלושה ימים .
ב.בי"ג נקהלו ע"י התפילה לקראת המלחמה.
המשנה ברורה בסימן תרפ"ו בסעיף קטן י"ג מביא שזה בא ללמד אותנו שמבטלים גזרות ע"י תפילה.
לגבי צום גדליה מובא ברמב"ם בהלכות תענית בפרק ה' שהסיבה היא ששארית ישראל יצאו לגלות.
מיכאל ברום.