שאל את הרב

תורת ארץ ישראל

חדשות כיפה הרב חיים בריסק 14/03/10 17:02 כח באדר התשע

שאלה

מה זה תורת ארץ ישראל?צריך ללמוד בצורה הזאת היום? הרב קוק אומר את זה במפורש.

תשובה

שלום וברכה!

קשה לענות על שאלתך במסגרת המצומצת של תשובה באינטרנט. הרי אפילו מרן הרב קוק זצ"ל כתב המון כדי להגדיר מה זה תורת ארץ ישראל ועוד יותר איך ליישם את החזון של תורת ארץ ישראל בפועל. בנוסף לכך לא מעט ישיבות טוענות לכתר הישיבה המלמדת ע"פ תורת ארץ ישראל ובכל ישיבה וישיבה לומדים בצורה שונה ודברים שונים ע"פ הבנתם של ראשי הישיבה, שחלקם תלמידי הרצי"ה קוק זצ"ל, מהי תורת ארץ ישראל. לכן רק אוכל להגיד משהו כללי שבודאי לא ממצא את הכל.

תורת ארץ ישראל זה נסיון להגיע לאחדות ותורה אחת בכל התחומים התורניים בין אם זה הגות, בין אם זה למדנות, בין אם זו הלכה וכיוצ"ב ע"י איחוד ושילוב בין תלמוד בבלי וירושלמי, בין פוסקים ספרדיים לבין פוסקים אשכנזיים, בין אסכולות של מחשבת ישראל - בין ריאליסטים, לבין המקובלים, בין תורת הנגלה ותורת הנסתר, בין תנועת המוסר, תנועת ההתנגדות ותנועת החסידות.

האם צריך ללמוד בצורה כזאת? אינני יודע- יש לזה תשובות שונות ויש גישות שונות בלימוד, אך אני יודע בודאות שיש לשאוף לזה. בסופו של דבר כאשר יבוא משיח צדקינו ויבנה בית מקדשינו ובתוכו בלשכת הגזית תתישב הסנהדרין תהיה תורה אחת, פסיקה אחת והגות אחת.

בברכה,

חיים בריסק

כתבות נוספות