שאל את הרב

שנת אבל

חדשות כיפה הרב אמיתי אחיה 16/10/11 10:00 יח בתשרי התשעב

שאלה

שלום לכבוד הרב,

אני בת 23, אבי נפטר לפני חודשיים. למערי אין לי ידע נרחב בהלכות שקשורות לדיני אבלות וזה מאוד מקשה עליי. יש לי מספר שאלות:

1. אני יודעת שכל דבר שיש בו הנאה הוא אסור. אבל מה לגבי מפגשים משפחתיים? או לשבת לאכול עם חברות בבית קפה?

2. יש בי רצון לקיים שיעור תורה לעילוי נשמתו של אבי. אבל אין לי מושג איך מארגנים את זה. אולי כבוד הרב יוכל לכוון אותי?

יש כל כך הרבה צער וכעס אגור בתוכי...אני רוצה לעשות משהו לעילוי נשמתו. אני רק לא יודעת מה.

תשובה

בס"ד

לחופית מועדים לשמחה
השנה הראשונה לפטירה היא אכן שנה קשה ומטלטלת מבחינה רגשית בודאי לאדם צעיר שכמותך. אמנם קביעתך שכל הנאה אסורה ממש לא נכונה - הנאות מותרות.הכלל של מה שאסור הוא קניית דברים חדשים, אירועי שמחה כמו חתונות ואירועים מוסיקליים ואירועים חברתיים. מפגשים משפחתיים אינם בכלל זה וגם מפגש עם כמה חברות בבית קפה לשיחה וכד' אינם בכלל זה, טיולים כן.
דבר טוב הוא לקבוע שעור תורה. קבעי שעור בזמן קבוע עם כמה חברות - ויש לך שעור. האם את יכולה לקבוע את השעור בבית של אביך? אם יש לך אחים אולי הם יכולים לארגן גם כן שעור בביתם או בבית הכנסת שלהם אם יש להם. או לפנות לרב קרוב למקום מגוריכם ולהתייעץ איתו כיצד לארגן באזור שעור. חפשי הזדמנות לעשות פעולות חסד ובכלל כל מעשה טוב שעושים מתוך זכרון האב הוא עילוי נשמתו.
כאמור השנה הזו שנה קשה כדאי שתעמדי בקשר עם רב בסביבתך או עם אישיות קרובה אחרת, השיגי שני ספרים שיועילו לך מאד אחד בעיקר מבחינה הלכתית אבל לא רק מעולם עד עולם של הרב גבריאל גולדמן חלק מהטיפול העצמי הוא עשיית סדר בחיים ובמעשים לעילוי נשמה. ספר שני הוא תצא נפשי אליך של פרופ' אליהו רוזנהיים שם יש פרק על התהליך של האבלות וההתאמה שלו להלכה כך תביני קצת מה שעובר עלייך. אינני יודע מה הרקע לפטירתו של אביך אבל תוכלי להתנחם קמעא שכך הוא דרך העולם שהורים נפטרים לפני בניהם והחיים בעז"ה עוד לפנייך ותוכלי לעשות בהם הרבה טוב.
המקום ינחם אותך בתוך שאר אבלי ציון וירושלים

כתבות נוספות