שאל את הרב

"שמע ישראל"-מי ישמע?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/06/01 14:57 יז בסיון התשסא

שאלה

מה הכוונה בפסוק "שמע ישראל"? האם שה', תשמע את עמך ישראל, אתה אלוקינו אתה אחד או דווקא שעם ישראל ישמע, ה' אלוקינו והוא אחד?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך,
יישר כוחך על שאת מכוונת בתפילותיך ושמה לב למילות התפילה, שהרי אמרו חז"ל: "תפילה בלא כוונה כגוף בלא נשמה." ושכרך רב שהרי המעיין, המכוון, בתפילתו הוא מאלו האוכלים פירותיהם בעולם הזה והקרן קיימת להם לעולם הבא. המשיכי בדרך זו, חזקי ואמצי.
ולענין שאלתך: מה כוונת המילים "שמע ישראל" וכו'?
פסוק זה מופיע בפרשת ואתחנן, בספר דברים, ומשמע שזו פניה של משה רבינו אל עם ישראל: "שמע (עם) ישראל! ה' אלוקינו ה' אחד. ומביא שם רש"י (ו',ד'): ה' שהוא אלוקינו עתה, ולא אלוקי העובדי כוכבים, הוא עתיד להיות ה' אחד כמו שנאמר:"ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד."
בנוסף לפירוש זה, שהוא העיקר והוא הכוונה הפשוטה, מספרת הגמרא בפסחים (נ"ו.), שיעקב אבינו חשש שמא יש בצאצאיו פסול וחטא, אמרו לו בניו: שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד. כשם שאין בליבך אלא אחד (הקב"ה) כך אין בליבנו אלא אחד. אם כן לפי זה בני יעקב הם שפונים ליעקב אביהם: שמע ישראל (יעקב), ה' אלוקינו ה' אחד. זהו פירוש שני.
נדמה לי (אף שאינני בטוח שיש לזה מקור) שיש פירוש שלישי, שלעתיד לבא אומות העולם יפנו לישראל ויאמרו להם: שמע ישראל (עם ישראל), ה' שאתם אומרים שהוא אלוקיכם הוא ה' אחד, שהוא כעת גם אלוקינו.
מכל מקום אף על פי שפירושך השני, שיש כאן פניה של ישראל לאביהם שבשמים שישמע אותם, שמע את ישראל, הוא פירוש חביב ואומנם שבעים פנים לתורה, אך אין זה מסתדר עם המשך הפסוק:"ואהבת את ה' אלוקיך" שהוא בודאי מתייחס לעם ישראל.
אופיר,
חברים מקשיבים.


👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות