שאל את הרב

שמות אב ובן ומשמעות גן עדן וגיהינום

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 16/01/11 19:00 יא בשבט התשעא

שאלה

שלום כבוד הרב!

השאלה שלי היא כזאת:האם מותר לאב ששמו נניח יצחק לקרוא לבנו אברהם שכן זה לא מכבד את האב וגם אם שמי משה אני יכול לאמר את הפסוק תורה ציווה לנו משה ... או שאני צריך להגיד אות ראשונה ואות אחרונה מה עדיף ומשהו אחרון שלא קשור כשהנשמה עולה לשמים איך היא מרגישה שהיא בגן עדן ובעצם מה זה אומר גן עדן כמו כן מה זה אומר גיהנום תודה רבה על ההתייחות של הרב משה

תשובה

שלום משה,

א. אין בעיה שאבא ייקרא יצחק ובנו ייקרא אברהם. יש דברים כאלה בעולם ולמרות שזהו ההיפך ממה שהיה אצל האבות, לא קרה שום דבר רע לאנשים הללו. חלק מהם היו צדיקים וגדולי תורה. העיקר הוא מה שאדם מתקן בתוך עצמו והעבודה שהוא עושה לפני ה' בחייו.
אותו הדבר הוא נכון לגבי שמך. הכבוד הגדול שאתה יכול לתת למשה רבנו הוא מה שאתה עושה עם החיים שלך - באיזו מידה תקבל את התורה שמשה הביא לנו כדבר חי בתוך נפשך. את הפסוק תגיד בלי שום חשש - מתוך כוונה.
ב. הרמב"ם מתאר גן עדן כמקום שהנשמות נמצאות בו אחרי המוות. ללא הגוף והחושים של הגוף יש להן יכולת שם לקלוט את האור של ה' בצורה ישירה, והן נהנות מזיו השכינה.
גיהנום הוא ככל הנראה מקום בו נשמות שלא עשו את התיקון הנדרש מהן בעולם הזה נמצאות בו אחרי המוות כדי שיוכלו להשלים את התיקון מתוך תחושת הכאב שלא השלימו את מה שהיו אמורים להשלים בחייהם.
ג. אנו לא יודעים בדיוק מה זה גן עדן ומה זה גיהנום, ולא כדאי להשקיע הרבה זמן במחשבות עליהם. העיקר הוא להשקיע בעבודה על התיקון שלנו, בחיים שהקדוש ברוך הוא העניק לנו כאן בעולם הזה.
בברכה, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות