שאל את הרב

שם לתינוקת חדשה

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 10/03/11 01:02 ד באדר ב'

שאלה

שלום רב,

בשעה טובה נולדה לאחי ולגיסתי תינוקת מתוקה, בתאריך 7/3/2011 בשעה 10:02 בבוקר. הם מתלבטים באשר למספר שמות- מה יהיה השם המתאים ביותר לילדה? השמות הם: ליאור, מאיה, מיה, יעלה, רננה. תודה רבה

תשובה

שלום דנה,

א. אין לנו ליהודים לקבוע שם על פי שעת ויום הלידה. עניין זה קשור להשפעת הכוכבים והמזלות על עולמנו, וכבר נקבע שהקיום של עם ישראל ככלל, ושל כל יהודי בפרט, אינו תלוי במזלות. יש לנו בחירה חופשית והתורה מדריכה אותנו איך להשתמש בחופש הפנימי שלנו. על כן החיים של התינוקת - ברחם, בלידה ולאורך כל חייה - מנותקת ממערכות הכוכבים והמזלות.
ב. בחירת שם על ידי הורים עבור נשמה שהקדוש ברוך הוא הפקיד בידנו, ילד או ילדה, הינו עניין מיוחד במינו. זאת המתנה החשובה ביותר שהורים נותנים לילדיהם - משהו שהילד והילדה ילכו אתו כל החיים. יש אומרים שבבחירת שם לאדם הורים פועלים מתוך רוח הקודש, כאשר הכוונה היא שהם מורידים ממקום גבוה מאוד - בוודאי מעל לקיום המזלות - משהו שרואה הקדוש ברוך הוא בנשמה שקיבלו.
ג. בחירת שם נעשית בדרך כלל מתוך כמה חשבונות:
- להנציח שם של קרוב משפחה, בדרך כלל סבא או סבתא, או אדם קרוב לאחד ההורים כחבר שנפטר, כדי לשמור על זכרון של אדם היקר לנו וכדי להתפלל שהמידות המיוחדות של אותו אדם ימצאו מקום בנפש הילד או הילדה.
- לחבר את הילד או הילדה לאחת הדמויות הסגוליות שבתנ"ך, בתמלמוד או בהסטוריה היהודית. רבים נותנים שם על פי אירוע בשנה החל בלוח היהודי בקרבה ליום הלידה. למשל, בתקופה זו - אסתר או הדסה לתינוקת.
- להביע איזה חלום, או שאיפה טובה או רצון מיוחד של ההורים ולתת ביטוי בעולם המוחשי המתקיים לחלום, לשאיפה הטובה או לרצון על ידי חיבורם לילד או לילדה שכל חלום העתיד של הורים קשורים אליו.
מזל טוב ושתהיה ברכה רבה לילדה
בברכה, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות