שאל את הרב

שם לבן ינאי שליו ירין ליאם

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 20/06/21 00:35 י בתמוז התשפא

שאלה

שלום כבוד הרב,

רציתי לברר על כמה שמות לבנים:

ינאי

שליו

ירין

נווה

קורן

ליאם

אודה לתשובתך איזה מן השמות טובים.

תשובה

לשואלת שלום

מזל טוב! יהי רצון שתזכו להריון תקין וללידה קלה. ותזכו לגדל את הרך בנחת ובשמחה לתורה למצוות לחופה בזמנה ולמעשים טובים. אמן.

השיקול המרכזי בבחירת שם הוא המשמעות. בלשון הקודש, כששואלים אדם "לשם מה אתה עושה כך"? הכוונה היא: לאיזו מטרה. לכן יש חשיבות רבה לשמו של האדם.

ינאי הוא קיצור של השם "יונתן". הראשון שנקרא כך הוא אלכסנדר ינאי אשר היה אחד ממלכי החשמונאים בתקופת בית המקדש השני. יש מספר מקורות מעט סותרים לגבי דמותו אם הייתה חיובית או שלילית. הייתי ממליץ לקרוא בשם המלא "יונתן".

הדבר דומה לילד שרוצים לתת לו את השם 'אברהם' ובמקום זה יקראו לו 'אבי' מלכתחילה. אך גם 'ינאי' הוא שם שניתן, לדוגמא רבי ינאי תלמידו של רבי יהודה הנשיא שהיה מגדולי חכמי התלמוד בארץ ישראל.

שליו (או: שלֵו) פירושו אדם השרוי בנחת, רגוע. מופיע בספר תהילים בהקבלה ל"שלום": "יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ, שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ".

ירין (או: ירון) פירושו ישמח, ישיר, יזמר. מקורו מהמילה רון - שמחה וזמרה. לדוגמא: "יָרֹנּוּ וְיִשְׂמְחוּ חֲפֵצֵי צִדְקִי וְיֹאמְרוּ תָמִיד יִגְדַּל ה' ", וכן: "רונִּי בַּת צִיּוֹן הָרִיעוּ יִשְׂרָאֵל שִׂמְחִי וְעָלְזִי בְּכָל לֵב בַּת יְרוּשָׁלִָם".

נווה (או: נוה) הוא שם מעולה. נוה זה כינוי לבית המקדש, למקום משכנה של השכינה. "נָחִיתָ בְחַסְדְּךָ עַם זוּ גָּאָלְתָּ נֵהַלְתָּ בְעָזְּךָ אֶל נְוֵה קָדְשֶֽׁךָ", וכתוב על כך בזוהר "אֶל נְוֵה קָדְשֶׁךָ - זה צַדִּיק".

קורן פירושו מאיר, זוהר. נאמר על משה רבנו ש"קרן עור פניו". זו משמעות חיובית. יחד עם זאת, יש לשקול את ההשלכות החברתיות של בחירת שם כזה, בהתאם לסביבה בה אתם נמצאים.

מקור השם ליאם אינו יהודי. למילה זו אין משמעות בשפה העברית. אני ממליץ למצוא שם אחר בעל משמעות חיובית בלשון הקודש, השפה בה נברא העולם.

לסיכום, השמות נוה ושלו הם חיוביים ובעלי משמעות טובה. גם השמות קורן, ירין ויונתן.

נוסף לכל אשר כתבנו- יש לשקול את ההשלכות החברתיות של בחירת שמות מיוחדים, בהתאם לסביבה בה אתם נמצאים (השם קורן כשם פרטי וכדומה).

כתוב בספרים הקדושים שבעת בחירת השם לילד מתנוצצת בהורים רוח הקודש.

בהצלחה רבה.

כתבות נוספות