שאל את הרב

שיר השירים

חדשות כיפה הרב דוד צוקרמן 24/04/08 18:04 יט בניסן התשסח

שאלה

שלום יש לי שאלה שמציקה לי מאוד. מה הטעם של שיר השירים למה יש תאורים כאלו בשיר השירים? התאורים האלו כ"כ לא מתאימים לתפילה ולתאור התורה למה דווקא תאורים כאלה?

תשובה

שאלה זו הציקה לא רק לך, אלא כנראה גם לחז"ל, עד כדי כך שהיתה מחשבה לא להכניס את שיר השירים לתנ"ך. רק רבי עקיבא שהגיע לעוצמה רוחנית גבוהה ביותר, והוא הבין וחי את נושא האהבה בעומק בלתי נתפש, אמר "שֶׁאֵין כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ כְּדַאי כְּיוֹם שֶׁנִּתַּן בּוֹ שִׁיר הַשִּׁירִים לְיִשְׂרָאֵל, שֶׁכָּל הַכְּתוּבִים קֹדֶשׁ, וְשִׁיר הַשִּׁירִים קֹדֶשׁ קָדָשִׁים".
הרב קוק כתב הקדמה לשיר השירים, בה הוא מסביר את הצורך במגילה זו. היה צורך שהתנ"ך יכלול בתוכו את כל כוחות החיים, לכן אי אפשר לוותר גם על כוח האהבה בצורה שמופיע בשיר השירים. אמנם יש דברים שראוי שלא ייכתבו, אבל מה שנכתב בשיר השירים שייך לתחום הדברים הצריכים להיכתב.
שיר השירים הוא כולו משל לאהבה הגדולה בין כנסת ישראל לבין הקב"ה. אי אפשר לכתוב רעיון זה באופן ישיר כי איננו משיגים אותו. המשל המתאים ביותר לאהבה זו הוא אהבה בין בעל לאשתו.
אנחנו חייבים להתעלות מעל מחשבות קטנות הרואות רק את הדברים כפי שהם כתובים בפשוטם בשיר השירים ולנסות ללמוד את הרבדים היותר עמוקים בהדרגה.

כתבות נוספות