שאל את הרב

שירות צבאי לבנות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/11/01 09:45 י בכסלו התשסב

שאלה

שלום, אני עומדת כעת על פרשת דרכים- אני אינני יודעת אם ללכת לשירות לאומי או צבאי. מצד אחד- אינני בטוחה שאעמוד בניסיון של שירות צבאי- חילוני. אך מצד שני אינני מוצאת את דרכי במסגרת השירות הלאומי. אני חושבת שצבא חשוב בשביל החוויה, ההתבגרות ועוד סיבות רבות. אך, ברצוני להשאר דתיה בעתיד, ואינני יודעת אם מסגרת זו תועיל בשבילי. מקווה שתוכלו לעזור לי.

תשובה

שלום לך,
נכון הדבר ששירות צבאי חשוב בשביל "החוויה, ההתבגרות ועוד סיבות", כמו שכתבת, אך אלו הם דברים נלווים. המטרה העיקרית שבגלל אנו מקדישים זמן מחיינו ומתגייסים לצבא הוא בכדי למלא את חובתנו ולתרום לאומה, וזוהי מצווה חשובה מאד- מצווה כלל ישראלית.
אך אם שירות צבאי עלול לפגוע ברמתך הדתית ובשמירה על קיום מצוות, אז ברור שמצד חובתך לאומה עלייך לבחור במסגרת אחרת בה תוכלי לתרום לאומה מבלי להפגע. היתרונות שיש בשירות צבאי אינם מצדיקים את ההפסד הגדול שיהיה, לך ולעם ישראל, מכך שתיפגעי בקיום התורה והמצוות. אין התר לעבור עבירה גם אם מקיימים בזה מצווה. בשירות בנות בצבא יש בעיות רבות, הלכתיות ואחרות (תוכלי לקרוא על כך בתשובה שלנו בנושא בכתובת: https://www.kipa.co.il/noar/q.asp?id=982 ), וזו הסיבה שכל הרבנים הראשיים מאז הקמת המדינה אסרו זאת.
לכן, יש ללכת לשירות לאומי, שבזה משרתים את המדינה הרבה יותר טוב, בייחוד עכשיו שיש הרבה בנות בצבא והרבה פעמים לא יודעים מה לעשות איתן, ופוטרים משירות הרבה בנות, ולאו דוקא מפני שמצהירות על דתיות. שירות לאומי הוא דבר בעל חשיבות מכרעת, והרבה בנות שהלכו לשם הצליחו לחולל נפלאות, להשאיר חותם במקומות שהיו ולזכות לכל שבח אפשרי מהנוגעים בדבר. כמובן שגם שם צריך להקפיד שהדבר מתנהל בהתאם להלכה, ויש תלמיד חכם או תלמידה חכמה שהם ערבים לכך.
הנסיון מלמד שבנות ששירתו בשירות לאומי, מלבד מה שתרמו רבות לעם ישראל, גם נבנו אישית והתפתחו, וגם התבגרו וצברו חוויות רבות.
לא כתבת מדוע לא מצאת את דרכך במסגרת השירות הלאומי, אך דעי לך שיש אופציות רבות ומגוונות מאד. עלייך להתייעץ פשוט עם האנשים הנכונים שיוכלו לכוון אותך למקום בו תוכלי לתרום הכי טוב לעם ישראל ולמצות את כשרונותייך, וגם להבנות ולהתפתח אישית בצורה הטובה ביותר. ישנן אגודות שעוסקות בעניין כמו "בת עמי" ועוד. כדאי לך לפנות אליהם.
בהצלחה רבה
חברים מקשיבים

כתבות נוספות