שאל את הרב

שינוי שם

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 20/08/08 21:28 יט באב התשסח

שאלה

כבוד הרב שלום,

לפני כשבע שנים החלפתי את השם שלי , משם גלותי (גלינה) לשם עברי (גלי). עשיתי זאת ללא תהייעצות עם נורמולוג או רב.

כיום אני מרגישה "תקועה" בכל מיני מישורים.

האם לדעתך יש קשר בין הדברים?

בתודה מראש

תשובה

שלום גלי,

אינני חושב שיש קשר ישיר בין בחירת השם לבין זה שאת מרגישה "תקועה". בכל זאת ייתכן שיש קשר עקיף.
כאשר אנחנו חשים תקועים יש לבדוק פנימה בשורש – לאו דווקא אצל פסיכולוג או משהו דומה. לפני שמחפשים אצל מישהו אחר חשוב להיות אמיתיים אם עצמנו, לא לוותר, לבדוק בנפש - מהו מקור התחושה?
אני חושב שכל אדם צריך להרגיש תחושה של התחדשות. אינני מתכוון לחוויות סוערות או לסיפוקים חדשים כפי שהיום מוכרים לנו הפרסומאים ותרבות הצריכה. אני מתכוון למשהו שורשי ופנימי יותר שנותן לנו את היכולת כל הזמן להתקדם באופי הערכי והרוחני שלנו. רק שם מקבל האדם באמת את תחושת ההתחדשות שלו.
על רקע זה אתייחס לשם שלך.
בחירת שם היא גם הזדמנות מיוחדת, גם אחריות וגם רגע של שמחה. רובנו לא זוכים לבחור את השם שלנו, מעטים משנים או מוסיפים לשם שקבלו מההורים.
מצד אחד, השם הפרטי קשור לעצמיות שלנו, למשהו מהמהות של עצם הקיום, של הנפש – על כן יש להתייחס אל הבחירה מתוך חיפוש הקשור למקום פנימי מאוד* מצד שני, אין בבחירת שם מסודות המיסטיקה, ולא צריך ידיעה בקבלה (או אצל נורמולוגים המסתכלים בשווי המספרי של השם ומתאמים איכשהו לאישיות).
אינני יודע איך בחרת בשם "גלי". זה נשמע כאילו חיפשת שם מקובל, ישראלי, שהיה לו צליל שאהבת והיה דומה לשמך הלועזי "גלינה". לדעתי, מקום התקיעות שלך לא בא מהשם, אלא שהשם משקף תקיעות מסוימת בדרך שאת נותנת לנשמה הגדולה שלך להתבטא בחייך. השם "גלי", ככל שנשמע נחמד (ואינני רוצה לפגוע בבנות נפלאות שיש להן את השם – הרי הן גם לא בחרו בה), לא מבטא משהו בעל משמעות יהודית, וככל הנראה גם לא מבטא הרבה מהדברים המהותיים מהחיות של פנימיותך. אם יש כאן תקיעות היא בכך שלא נתת לנשמה שלך לדבר כשבחרת בשם, ואולי את לא נותנת לנשמה שלך להתבטא בחיים גם בדברים אחרים. ייתכן שעצם ההרגשה שאת "תקועה" היא בעצמה דיבור של הנשמה שלך.
על כן נראה לי, על אף שאני לא מכיר אותך מקרוב, שכדאי לך לבחור שם חדש. אבל כדאי עוד יותר שתמצאי את הדרך שלך לתת לנשמה שלך להתבטא. אם זה יקרה לך בחיים בכלל אז אני בטוח שהשם שלך הנכון "יתגלה לך" (מלשון "גלי"). את חייבת ללמוד תורה, משהו שאת בוחרת ואוהבת, ולהיות בקשר עם אנשים המחפשים דברים מהותיים וערכיים בחיים. זוהי המשמעות של דיבור הנשמה שלך על היותך תקועה. לימוד קבוע של תורה ועבודה על המידות הן הדרכים הכי טובות לצאת מתקיעות אל המקומות האמיתיים בנפש, המקומות שהם תמיד מלאים בחיות.
בתשובה אחרת ששלחתי היום ל"ויקי" הצעתי כמה דרכים לחיפוש שם. תקראי ותבחרי.
ברכה בהמשך הדרך, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות