שאל את הרב

שינוי עצמי

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 06/09/16 19:41 ג באלול התשעו

שאלה

אני ממש רוצה להשתנות.

אני פשוט ילדה ממש נוראית.

אני מקללת ומוציאה עצבים על אחרים ולא מעריכה כלום ובקיצור ילדה נוראית.

איך להשתנות

תשובה

לה"ו
לשואלת שלום.
ראשית, כל הכבוד! כל הכבוד על היוזמה לשלוח שאלה בנושא כה רגיש. זה מראה על רצון אמיתי ופנימי להשתנות, מתאים ממש לזמן בו אנו נמצאים; חודש אלול, חודש של תשובה ועשיית מעשים טובים.
שנית, ניכר שאת בעל מודעות עצמית גבוהה, שכן יש בנות שאפילו לא יודעות שהן מתנהגות בצורה לא טובה.
כעת ניגש לתוכן השאלה. הדבר הראשון שאת צריכה לדעת הוא: אפשר להשתנות. הקדוש-ברוך-הוא ברא אותנו עם שני יצרים, וכל אדם מסוגל לשנות את התנהגותו. זכרי: הטוב הוא האמת, הרע זה הזיוף. צריך לחזור לשורש הטהור שקיים בך וכך להתנהג נעים ולהיות מלאת אור.
הדרך הטובה ביותר לתקן את מעשינו היא לערוך חשבון נפש. מה הכוונה? בסוף כל יום לחשוב על המעשים שעשית (אפשר גם לרשום) ולשאול את עצמך: מה גרם לי לפעול ככה? אילו דברים קדמו לרגע בו קיללתי חברה? לדוגמא, יש חברה שכל פעם שאת בקרבתה, את נוהגת לקלל. וכשאת עושה חשבון נפש את מבינה שזה קורה פעם אחרי פעם. לכן העצה היא לשמור מרחק. יש אדם שכל פעם שהוא קם בבוקר הוא כועס על חברו. לכן העצה היא לא להיות בקשר עם הזולת בחצי שעה הצמודה לקימה.
בחשבון הנפש את מעלה גם את המעשים הטובים, כמובן. מה גרם לי לעזור לחברה? אולי שאכלתי ארוחת בוקר טובה. אז אני יודעת שחשוב לי לא להיות רעבה כדי להתנהג יפה. נניח שמת לב: הרבה פעמים שהרגשתי שמחה התפללתי לפני כן. הנה עוד דבר ששווה לחזור עליו.
בנוסף, כדאי למצוא מישהו שמכיר אותך היטב, את סומכת עליו ומעריכה אותו (רב\מדריכה\בת משפחה), כדי שיוכל לייעץ לך בצורה פרטית מתוך היכרות.
לסיום, אאחל לך בהצלחה. זאת עבודה לא קלה, אבל אפשרית! מכך ששאלת מובן שאת רוצה להשתנות, ולכן בטוחני שתצליחי.

כתבות נוספות