שאלה
בס"ד
לפני כשנתיים מצאנו בפארק הלאומי בקיסריה מכשיר טלפון נייד. המכשיר הנ"ל היה מדגם ישן. בעזרת הזיכרון של המכישר הצלחנו לאתר את בעלי הטלפון והם לקחו את פרטינו (כולל מס' הטלפון שלנו) ואמר שיצרו קשר כדי שנשלח להם את הטלפון. ומאז לא יצרנו אתם קשר כיוון שהסוללה נגמרה ולא היה באפשרותינו להטעין את הטלפון והם לא התקשרו. ולא ידענו למי להחזיר. כעבור כשנה עליתי לשידור ברדיו קול חי בפינה שבה מפרסמים אבידות ומציאות וסיפרתי את המקרה ונתתי את מס' הטלפון שלי, אולם אף אחד לא יצר איתי קשר. ברצוני לציין עוד כי על הטלפון היתה מודבקת מדבקה עם מספר טלפון נייד ככל הנראה המספר של המכשיר עצמו, אולם לא טרחנו לברר למי שייך המספר. לפני כחודשיים אבי רצה לקנות טלפון נייד והוצע לו מחיר מוזל אם יחזיר מכשיר ישן, אבי החזיר את הטלפון שמצאנו כיוון שעברו שנתיים ולא נמצא לו דורש, וקיבל את ההנחה.
שאלתי:
האם נהגנו נכון במקרה זה? אם לא, מה באפשרותינו לעשות ולמי אני צריכים להחזיר את שווי המכשיר או את שווי ההטבה שקיבלנו בעבורו?
תודה מראש
תשובה
שומר אבידה אינו מחוייב להביא את החפץ לבעלים.די בכך שהוא מיידע אותם שהחפץ אצלו.(קצות-החושן סי' קצח סעיף ה').
לכן , כאשר הודעתם לבעלים שהפלאפון אצלכם, קיימתם בכך את המצווה.
כאשר הבעלים לא טורחים זה זמן-רב לקחת את החפץ שלהם , סביר להניח שהם אינם חפצים בו.
ליתר ביטחון כדאי לכתוב על פתק את שם החברה של המכשיר כדי שאם הם יבואו וידרשו את הפלאפון , ניתן יהיה לשום את ערכו הכספי.
(חושן משפט סי' רסז סעיף כא').
תשובת הרב בראלי שליט"א - דיין בבית דין צדק בשדרות ע"י ישיבת ההסדר