שאל את הרב

שאלות רבות באמונה

חדשות כיפה הרב שי פירון 10/09/02 11:23 ד בתשרי התשסג

שאלה

לרב שי שלום. כמה שאלות באמונה מטרידות אותי מאד והמצב ממש בגדר פיקוח נפש דוחה שבת. אודה לך מאד אם תוכל לענות לי.

1. כיצד אימרתו של הרמח"ל בדרך ה' על כוונת ה' בבריאת העולם- "דרך הטוב להטיב" מסתדרת עם אימרתו של רש"ז מלאדי ב"תניא" : "התאווה הקב"ה לעשות לו דירה בתחתונים" ועם הרמב"ם במו"נ האומר שלא ניתן לדעת למה ברא ה' את העולם, ועם דעת הרא"יה קוק זצ"ל המדבר על שלמות והשתלמות?

2. בעניין שלמות והשתלמות- א. האם הקב"ה צריך אותנו שנוסיף לו שלמות? ב. לא הבנתי כיצד החוטא השב מוסיף השתלמות לקב"ה. ג. גם פרח משתלם מוסיף השתלמות לקב"ה. ד. ישנם עוד דברים החסרים לשלמות, כגון: חיסרון, וחיסור שלמות, ועוד?

3. אם אכן נלך לפי שיטת הרמב"ם ואדמו"ר הזקן, שאיננו יכולים להבין למה התאווה הרב"ה לעשות לו דירה בתחתונים, יקשה עלי לעבוד את ה' בשמחה , מכיוןן שכשאיני מבין חמה קשה לי גם ה"איך"?

4. אם "דרך הטוב להטיב" מדוע יש כ"כ הרבה סבל בעולם? האם המחיר של "קניית השלמות בעצמו" ע"י הבחירה החופשית לא "יקר מדי"- אונס, רצח, פשיעה, רעב, מלחמות וכו' וכו'?

5. מדוע 6000 שנה דווקא? ולמה לא לעשות את העולם טוב ישר?

6. האם חטא אדה"ר הוא משל (גן עדן-מצב רוחני, נחש-יצהר"ע וכיו"ב) או אירוע היסטורי טראומתי ממשי?

7. אם הוא אירוע היסטורי ממשי, מה הכוננה שאנו "מתקנים" את חטאו?

ואיך "הסטוריה" זו מסתדרת עם מדע האבולוציה?

8. בעניין האבולוציה- גישת הר' קוק מקבלת אותה ומשתמשת בה כהוכחה ל"התפתחות העולם", ואילו גישה שנייה (פרופ' א. קורמן בספרו "תורה ואבוולציה") טוענת שהאבולוציה אינה נכונה? מי משניהם צודקת? אי אפשר לרקוד על שתי חתונות.

8.ב. האם סיפור בהריאה הוא סיפור מדעי היסטורי כפי שטען פרופ' נתן אביעזר בספרו "בראשית ברא" או תיאור קבלי על האדם עצמו?

9. מה בדיוק היה חטאו של אדה"ר ו"הנפילה ממפורסמות למושכלות" האם היה זה אכילת תפוח כלשהוא או החלפת סוויטץ' במוח או מה בדיוק?

10.לפי הקבלה, "נעשה אדם בצלמנו כדמותנו" נסוב על הספירות, ואילו לפי הפרשנים "נמלך הקב"ה במלאכים" וכו', וכן -"זכר ונקבה בראם" לפי הקבלה מדובר על הבורא (זכר) והבריאה (נקבה) ומצב של אחור באחור, ולאחר מכן נסירה ומצב של פנים בפנים והשתתפות הבורא והבריאה בתיקון העולם וכו' ע"י הבחירה החופשית, ואילו לפי המפרשים כולם מדובר כפשוטו וכיו"ב. מי מהם צודק?

11.

תשובה

ב"ה



שלומות

קראתי את שאלותיך בעיון רב והתרשמתי משליטתך בחומר. אולם, לצערי אין באפשרותי להשיב על כל כך הרבה שאלות ולכן אבקשך לפצל את שאלותיך למספר שאלות כך שאוכל להתייחס אליהן בשללבים.

בכל מקרה, אינני חושב שעולם האמונה הבא ממקום של וודאות פנימית, המהווה ביטוי לנשמת החיים, צריך לסבול ממצב של ערעור נפשי כתוצאה משאלה הנוגעת לבריאת העולם ומטרתה.
מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה.
יש להבחין בין שאלה קיומית לבין שאלה המחיה ומוסיפה אור אמת לחיים אך אין היא מערערת את עצם הדבקות של היחיד באלוקיו.
עליך לבחון על מה ולמה נתערער האמון, האמונה, הדבקות בהי"ת. קשה לקבל שעשר שאלות גרמו לכך.
ובנוגע לראשונה שבשאלות:
יש להתייחס אל הגישות השונות אותם ציינת בשאלה כצדדים שונים במציאות. תכלית הטוב להיטיב באה לידי ביטוי בצורך לדירה בתחתונים. התאוה להיטיב, ההתאוות לבנין עולם שבו יש דירה של עולמות עליונים במציאות היא ביטוי פנימי למחשבה האלוקית.
ההשתלמות של העולם מביאה לידי ביטוי את החיבור בין העולמות, את הקישור בין הצדדים השונים של החיים ושמעבר לחיים.
הביטוי השלם של המחשבה האלוקית באה לידי ביטוי בהופעה של כל הצדדים הללו.
אומנם הרמב"ם, מביא לידי ביטי את חוסר יכולתנו לחדור אל המחשבה האלוקית משום ששאלות אלה הן שאלות היסוד שמעבר לתפיסתנ, הן השאלות הקודמות להיווצרותנו הגשמית והרוחנית גם יחד.

ברור, שלגטימי ללמוד את הסוגייה כך שמסתבר שיש מחלוקת בין בעלי המחשבה השונים.אולם הרב קוק זצ"ל לימדנו ברוחניות אין מחלוקת. יש צדדים שונים של הארת המציאות כך שמהחלקים השונים נבנה שלם אחד.

כאמור,

אשמח להענות לשאר שאלותיך.

ביקר,

שי

כתבות נוספות