שאל את הרב

שאלות לגבי נישואין

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 08/12/05 20:48 ז בכסלו התשסו

שאלה

1. האם יש שוני בטקס הנישואין או בהכנות לנישואין (למשל הטבילה במקוה) או קביעת תאריך הנישואין (בהתאם לדיני טהרה) כאשר הכלה בהריון?

2. האם חובה להיות עם הינומה מתחת לחופה?

3. האם הכלה יכולה גם לברך מתחת לחופה, והאם היא יכולה לענוד טבעת לחתן?

תשובה

לשואלת שלום
1. טקס הנישואין של כלה בהריון הוא טקס רגיל
2. כלה צריכה להטהר ולטבול על מנת שלא תהיה נדה בזמן החופה. עד שלא טבלה היא עדיין נחשבת נדה. כלה בהריון, אע"פ שכבר כמה חודשים לא היה לה מחזור, כיון שעדיין לא טבלה מאז שנפסק, עדיין היא צריכה ללכת לטבול לפני חתונתה. (אמנם אז אפשר לטבול גם זמן רב יותר לפני החופה).
3. קביעת התאריך תלויה בזמן הופעת המחזור המשוערת. כלה בהריון שתאריך חתונתה יבוא בתוך הריונה, כך שהמחזור לא צפוי לבוא לפני החופה, יכולה לקבוע כל תאריך שהוא.

4. הינומה היא אחת ממרכיבי החופה. זהו אחד הרגעים המרגשים ביותר בחתונה והוא מופיע בציורים עתיקים המתארים את החופה היהודית. יש בהלכה דעות שונות לגבי מרכיבי החופה ולהלכה נקבעו כל המרכיבים: הינומה, חופה הפרוסה על 4 עמודים וההתייחדות בחדר אחד. ולכן אין לוותר על הינומא.
אמנם יש מתירים (ט"ז אה"ע ס' ס"א ס"ק א') וצריך לברר זאת עם הרב שעורך את החופה. אבל מנסיון זהו רגע בלתי נשכח, ומאד לא כדאי לוותר עליו.

5. הכלה יכולה לברך את בעלה ואת עצמה לכבוד נישואיהם ולאמר בלשונה ברכה מרגשת שתבטא את רגשותיה, ואני אפילו ממליץ על כך. יחד עם זאת את הברכות הרגילות של טקס הנישואין אין היא אומרת (אגב גם החתן לא), אלא הרב או אחד האורחים.
6. טקס הנישואין ביהדות מתבצע באופן שהחתן נותן טבעת לכלה וזה יוצר את ההתחייבות ההדדית שלהם זו לזה. אמנם החתן יכול ואף רצוי שיילך עם טבעת במהלך חיי הנישואין ואני אף ממליץ על כך, אך זה אינו חלק מהטקס היהודי ולכן לא יכול להתבצע מתחת לחופה. הכלה יכולה לענוד לו את הטבעת בכל שלב אחר במהלך הערב.

בברכת מזל טוב ולידה קלה לכלה
אפי קיציס

כתבות נוספות