שאל את הרב

שאלות לגבי מספר נושאים

חדשות כיפה רבני מעייני הישועה 28/11/13 20:58 כה בכסלו התשעד

שאלה

ערב טוב,

רציתי לשאול מספר דברים...

1. כשאני נכנס לאתר Youtube, לדוגמא, ואני צופה בסרטון, האם על כל סרטון אני צריך לבדוק תאריך העלאה של אותו סרטון ולבדוק האם הסרטון הועלה בשישי או בשבת? (אם רשום שהועלה ביום שישי, אולי העלו אותו אחרי כניסת שבת?) ובמידה וכן, האם על סרטון שאני רואה שהוא הועלה בשבת, לא לצפות בו?

2. אני מרגיש לפעמים צורך כשאני עובר ליד מזוזה, לנשק כמה פעמים כדי שזה יהיה כמו שצריך, ואם אני מרגיש איזושהי מחשבה לא נכונה בראש שאני לא שולט עליה, אני מרגיש צורך לנשק שוב, כדי שזה יהיה כמו שצריך ובצורה נכונה. ובני משפחתי מעירים לי על זה, גם ההורים שלי מעירים לי על זה שאני צריך להפסיק ושזה לא נכון. לדוגמא גם כשאני מניח תפילין ומסיים להניח תפילין, כשאני מקפל, ומחזיר אותם למקום, חשוב לי שזה יהיה נורא בסדר מסוים, ואני מוצא את עצמי כמה וכמה פעמים נוגע ומנסה שוב ושוב לסדר. אני מרגיש כאילו אני עושה משהו שהוא לא תקין.

3. אני מרגיש לפעמים צורך לחזור על דברים בפני אנשים לצורך הדגשה, או אם הרגשתי כאילו דיברתי בהבעת פנים שלא נראה לי, לחזור על עצמי ולומר זאת שוב. ונתקלתי בכך שאנשים הסבירו לי בערך, שהם מבינים ושאני לא צריך לחזור על עצמי כל כך הרבה פעמים, ושאני יבין שהם מסוגלים להבין.

4. רציתי להבין, האם אני אוכל אורז לדוגמא, שמבושל בסיר רגיל שבישלו בו בעבר בשר ואותו סיר נשטף, האם אני פרווה או בחזקת בשרי? ובמידה ואני בחזקת בשרי, כמה זמן עליי לחכות?

5. חטיף לדוגמא שהוא בטעם שמנת בצל, אך פרווה. ואני בשרי, אני מרגיש לא בנוח לאכול. אך מצד שני, ניתנה לו כשרות מאנשים שמבינים ללא ספק הרבה יותר ממני. מה דעתך?

תודה מזמנך, ואשמח לדעותייך המשכילות.

תשובה

שלום וברכה!
1. לכאורה לא, מאחר שהדבר נעשה לצורך אחרים, והלכה בידינו שמעשה שבת מותר לאחרים מיד במוצ"ש.
2. יש להתייעץ עם איש מקצוע, האם התנהגות זו רגילה, או שדורשת טיפול.
3. אותו תשובה שנאמרה ב-2.
4. פרווה, כיון שהטעם הבשרי שבלוע בכלי נפגם לאחר שעברו עליו עשרים וארבע שעות מהבישול האחרון.
5. ישנם פוסקים שחששו למראית עין כאשר אוכל דבר הנראה כחלבי עם בשר כגון חלב שקדים עם בשר, אך נראה במקרה שציינת שאין לחשוש כיון שנראה לעין כל שהמוצר פרווה.
בשורות טובות



אברהם קריספין
רב קהילה בישוב אדם

כתבות נוספות