שאל את הרב

שאלה על זיווג ותפילה

חדשות כיפה הרב אלעזר אהרנסון 28/03/05 19:50 יז באדר ב'

שאלה

שלום לרב.

מזה זמן רב אני מתפללת לאלוקים על זיווג

עם מישהו שאני אוהבת הרבה זמן

בהתחלה התפללתי כל יום פעמיים, לאחר זמן מה

התפללתי רק פעם ביום או אחת לכמה ימים.

את אותה תפילה אני מתפללת כבר קרוב לשנה

אך רק חלקה בא לידי מימוש (אלוקים נתן שחלקה הקטן יתקיים)

בכל התפילות אני בוכה ומבקשת ממהותי שהזיווג יתגשם לי עם הבחור שאני אוהבת

אני חילונית... אבל אני מאמינה באלוקים וגם יודעת שהוא יכול להגשים הכל אם הוא ירצה

כי כל העולם תלוי בשם

השאלה שלי על כבוד הרב:

למה השם לא מזווג אותי עם מי שאני אוהבת?

אני מתפללת ומתכוונת לתפילות שלי כל יום

כל יום אני מתפללת חצי שעה

ומבקשת ברור מאוד שאני רוצה שהשם יזווג אותי עם מי שאני אוהבת ואני אוהבת אותו מאוד

למה בינתיים כלום לא קורה?

והאם מהידע שלך הזיווג יהיה לי איתו?

אני מבקשת ואומרת לשם בכל תפילה שאעשה את מי שאני רוצה שהשם יזווג אותי איתו המאושר באדם

ובכל תפילה אני מבקשת שיהיו לנו חיים מאושרים עם ילדים

אם השם באמת יודע מה טוב לנו למה הוא לא עושה מה שאני יודעת שיהיה לי טוב בו?

אני יודעת שאעשה הכל שהבחור יהיה מאושר לצידי

ושאהיה מאושרת לצידו... רק אם הוא יהיה איתי

עשיתי הרבה דברים טובים בשביל שהוא יהיה איתי

ולמרות שזה כמעט הסתדר זה לא הסתדר

בבקשה כבוד הרב...

תגיד לי מה שאתה יודע בקשר לזה

תודה

תשובה

השאלה שלך היא שאלה מורכבת ונוגעת בעניינים יסודיים הקשורים למהות התפילה ופעולתה, וגם לענייני זוגיות ורגשות שבינו לבינה.
הרבה פעמים אנחנו נתקלים במצבים שאנחנו מתפללים אל הקב"ה מעומק הלב, על דברים שאנחנו יודעים שהם טובים ואפילו יודעים שה' רוצה בהם, ובכל זאת איננו נענים.
הדוגמא הבולטת ביותר היא התפילה על גאולת עם ישראל: לפני כחמש מאות שנה נשאל ר' משה בן יוסף מטראני (המכונה המבי"ט), כיצד ייתכן שכל ישראל מתפללים יום יום שלש פעמים לפחות על גאולת עם ישראל, וודאי בתוך כל הציבור מתפללים גם צדיקים חסידים וקדושים, המתפללים בכוונה ושופכים דמעות בתפלה שה' יגאל את עמו ישראל – ואם כן כיצד ייתכן שאיננו נענים?
והתשובה (כפי שכותב המבי"ט בספר 'בית אלקים' פרק יז) היא כפולה:
ראשית, התפילה לא נועדה רק כדי למלא את בקשותינו, והסידור איננו 'כספומט' שמכניסים אליו בקשות, וכבמעשה קסמים הן מתקיימות. מטרת התפילה היא בראש ובראשונה עצם הפנייה אל הקב"ה. לעיתים הקב"ה איננו חפץ למלא את בקשתינו מכל מיני סיבות: יכול להיות שאנו לא ראויים לכך, יכול להיות שמה שאנחנו חושבים שטוב בעבורנו, הקב"ה יודע שלא יהיה לנו טוב, יכול להיות שעדיין לא הגיע הזמן לכך וכו'. ואף על פי כן עצם הפנייה אל הקב"ה היא חשובה. משל להורים שאין להם כסף לקנות לילדיהם כל מה שליבם חפץ, ובכל זאת הילד פונה להוריו – עצם הפנייה, גם אם הוא יודע שהיא לא תיענה, מבטאת קשר ויוצרת את הקשר בין הילד להוריו. כלפי הקב"ה ודאי לא ניתן לומר ש'אין לו כסף'... אך גם אם אין רצונו כרגע למלא את משאלותינו, אנו פונים אליו כי הוא אבינו ומלכנו, ועצם הפנייה אל הקב"ה בתפילה יוצרת קשר בינינו לבינו, וגם מזככת אותנו והופכת אותנו אט-אט לקרובים יותר לקב"ה, וממילא לראויים יותר למילוי משאלות ליבנו.
שנית, חשוב לדעת, שגם אם התפילה לא נענתה בשלמות, תמיד התפילה פועלת בעולם. כי אף שהדגשנו שלא זאת מטרת התפילה, בכל זאת אין ספק שהתפילה פועלת, וזהו אחד החסדים שהקב"ה עושה עימנו בעולם הזה. אך לא תמיד פועלת התפילה באופן שבו אנחנו היינו מצפים: לעיתים פועלת התפילה להשיג חלק מהבקשה, כפי שגם את חשה שהיה במקרה שלך, שחלק קטן מבקשתך התקיים, וכפי שאומר גם המבי"ט בקשר לתפילה על גאולת עם ישראל, שגם אם לא באה עדיין הגאולה השלמה, פעלו התפילות בכל הדורות להושיע את ישראל מכל מיני צרות ופגעים שונים בגלות. לעיתים הבקשה היא כה גדולה, שנצרכות תפילות רבות כדי למלא אותה, אך כל תפילה מצטרפת לחברתה, וגם אם נראה כרגע שאיננה פועלת, הרי בסופו של דבר מה שגרם לקיום המשאלה הוא הצטברות כל התפילות יחד. ולעיתים אין הקב"ה רוצה לקיים את משאלתנו, מתוך סיבות נסתרות שאינן ידועות לנו, וגם אז פועלת התפילה להיטיב לנו ולהיטיב לעולם כולו, להרבות אושר ושמחה וטוב בעולם.

באופן כללי אנחנו נדרשים להרבה ענווה. לא תמיד אנחנו יודעים מה הדבר הטוב ביותר עבורנו. מאד ייתכן שהצלחת הזיווג הזה הוא הדבר הטוב ביותר עבורך ועבור האדם שבו את רוצה. אך ייתכן גם שלא כך הם פני הדברים, יכול להיות שהאדם יראה לעיניים וה' יראה ללבב, ואולי באמת לא יהיה לכם טוב יחד. לכן מאד נכון ואמיתי להתפלל בסוף כל תפילה שהקב"ה ימלא כל משאלות לבנו לטובה. אנחנו מדגישים שאיננו מצפים למילוי כל משאלות לבנו, אלא לאלו שהקב"ה ימצא אותן כמשאלות לטובה. בכך אנחנו פונים ביתר ענווה כלפי הקב"ה, וגם מחדירים תחושה זו בקרבנו.
גם אם בע"ה את היא המיועדת משמים לאותו בן זוג שאת מתפללת עליו, ייתכן שעדיין אינכם מוכנים או ראויים לכך. לפעמים אדם מגיע למחוז חפצו, אך רק לאחר קשיים ואף ייסורים שהקב"ה מביא עליו. כל קושי הוא שיעור שהקב"ה מלמד אותנו, כל בעייה היא מתנה שהקב"ה נותן לנו, ואנחנו צריכים להעמיק בה ולראות מה הקב"ה רוצה ללמד אותנו בשיעור הזה.

מה כן כדאי לעשות?
קודם כל, להמשיך להתפלל. התפילה שלך, היוצאת מעומק הלב, ודאי מוסיפה הרבה כוחות לך ולעולם כולו, וגם פועלת בדרכים נסתרות להיטיב לך ולמלא את משאלות לבך לטובה.
שנית, תמיד במהלך כל החיים עלינו להתקרב כמה שיותר לקב"ה גם במעשים ולא רק בתפילות. לעיתים כאשר הקב"ה מסתיר את פניו ממנו ואנחנו נתקלים בקשיים בחיים, דווקא זו היא הזדמנות עבורנו לקבל על עצמנו תיקון נוסף במעשים – בהתנהגות שבין אדם לחברו, בצניעות, בשמירת מצוות שבין אדם למקום, או בכל דבר אחר הטעון תיקון, שנראה נכון להשקיע בו מאמץ בזמן זה. חשוב להדגיש, שגם כאשר אנחנו משנים את מעשינו ומתקנים אותם, הכוונה צריכה להיות כדי לתקן, ולא כמין מסחר עם ה' – אני אעשה כך וכך, ואתה תמלא את משאלותי. אין לנו ביטוח שאם נעשה דבר מסויים הקב"ה ימלא את משאלותינו. הגישה צריכה להיות הפוכה: אנחנו זכינו כאן בהזדמנות לתקן עוד דבר במעשינו.
ולבסוף, אין די בהשתדלות רוחנית, של תפילה ומעשים טובים - לעיתים יש צורך גם בהשתדלות מעשית, ובמקרה שלנו לא תמיד מספיק לדבר רק עם הקב"ה בתפילה, לפעמים יש צורך לדבר גם עם בן הזוג… וכאן אינני יודע מספיק פרטים כדי לייעץ לך: האם את חוששת לדבר איתו על כך* האם כבר פנית אליו בעניין* מה הייתה תגובתו* האם יש מניעות חיצוניות אובייקטיביות שמונעות את הקשר* מה התקדם בקשר ומה עצר אותו וכו'.

ויהי רצון שהקב"ה ימלא כל משאלות ליבך לטובה, ותזכי לשפע אושר וברכה.

כתבות נוספות