שאל את הרב

שאלה דחופה בנושא אמונה - סוציאליזם ויהדות.

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 17/02/11 23:04 יג באדר א'

שאלה

בעקבות משבר אמונה שהחל בתחילת השבוע, אני על סף להפוך לדתל"ש.

אני לא רוצה להרחיב בפרטים על המשבר.זה כואב מאוד.

לכן אשמח לתשובה מהירה (עדיף לפני כניסת שבת).

האם קיימים איזכורים לעקרונות הסוציאליזם במקרא או בכל טקסט יהודי אחר? אם כן אשמח להפנייה.

תודה מראש,

סגל.

תשובה

שלום אורי,

א. הרבה נכתב על הנושא ששאלת עליו. כל מערכת המצוות התלויות בארץ, ובמיוחד מצוות שמיטה ויובל, קרובות מאוד לסוציאליזם הנאור - לא הסובייטי. גם הלכות עובד מעביד מדגישות מאוד את מעמד העובד ואת זכויותיו.
ב. תלמידי חכמים מהקיבוץ הדתי בדור הקודם כמו צוריאל אדמונית, דוב רפל ומשה אונא (היה חבר כנסת) כתבו הרבה על הנושא. מאיר תמרי הקים מחלקה במכון לב שחקר סוגיות בכלכלה ויהדות מנקודת מבט סוציאליסטית, וכתב על כך ספרים ומאמרים.
בדורנו יואב רובין ז"ל חיבר מאמר על הנושא שהופיע בספר "על הכלכלה ועל המחיה" שיצא בהוצאת ראובן מס ויוסקה אחיטוב מהקבוץ הדתי כתב על כך.
ועוד - אולי הכי מעניין - המקובל הגדול, בעל פירוש "הסולם" לספר הזוהר, הרב יהודה לייב אשלג, היה קרוב מאוד לערכי הסוציאליזם ממבט תורני עמוק. התלמיד שלו, הרב מרדכי שיינברגר החי היום בעיר העתיקה בירושלים, ייסד את מה שנחשב כעת, בתקופת ההפרטה שבקיבוצים, אחד היישובים היחידים הממשיך לפעול על ערכי ה"שותפות הכלכלית" הטהורה - אור הגנוז בגליל העליון, קרוב למירון. הרב אשלג כתב הרבה על הנושא. הספר המהווה הקדמה לתפיסתו נקרא "מתן תורה".
ג. יחד עם כל ההפניות האלו שכדאי לקרוא בהן, אנחנו תמיד חייבים ללכת בחיים עם הפתגם ביידיש (מתורגם), "לא מתים משאלה טובה". משבר באמונה בשביל הרבה אנשים הינו חלק מחיי אמונה. הולכים אתו עד שבת, ועד מוצאי שבת, ואז מתעמקים בו, מנסים לברר את שורשו, לומדים, מתבוננים בו שוב, מדברים עם ה´ עליו - ובסופו של דבר, צומחים ממנו - כאדם, וכאדם מאמין.
אל תלחץ על הדוושה ותנסה לגמור עם העניין כל כך מהר - "עד שבת". כבר הרב קוק כתב ש"נהר האולי" מוביל את האדם מדרגה אחת של "וודאי" לדרגה הבאה, הגבוהה יותר, וכל הלאה, לאורך כל החיים.
בברכה, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות