שאל את הרב

שאלה בגמרא, עירובין

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 16/11/10 17:54 ט בכסלו התשעא

שאלה

שלום וברכה,

יש לי שאלה בגמרא המופנית לעורכי מהדורת "מסורה-ארטסקורל", אך איני יודע איך לשלוח להם אותה...

בהתחלת המהדורה במסכת עירובין כרך א, ישנו מספר פקס בארה"ב אבל לא עונים בפקס הזה, והשאלה שלי: איך אני יכול לשלוח לעורכים את שאלתי? (מצ"ב נוסח השאלה המלא למקרה ותוכלו אתם לענות לי)

בתודה,

אלברט שבות - פנמה

נוסח השאלה:

לכבוד 2010-11-15

חברת הוצאת ספרים "מסורה-ארטסקרול" בע"מ

4401 שדרת 2

ברוקלין – ניו יורק 11232

באמצעות פקס: 718- 6801875

מאת: אלברט שבות

פנמה סיטי, פנמה.

טל. 507- 60905060

פקס 507- 4463205

דוא"ל albertshabot@gmail.com

הנידון: תלמוד בבלי – מס' עירובין כרך א, דף יב.1 , הערה 8

שלום וברכה כבוד הרבנים,

קודם כל אבקש לפתוח בברכת התורה ולהודות לכם מקרב לב על העבודה הנפלאה שעשיתם בהבאת התורה לכלל עם ישראל, באופן ברור ובשפתם. אני אישית לא הייתי יכול להבין מילה מהגמרא בלעדי המסכת הכחולה היפה הזאת. עבודת קודש עשיתם רבותי לרווחת הדור הזה וכל הדורות הבאים אחריו. תודה וברכה לכל מי שבחש במלאכה הטהטרה הזאת.

התחלתי לפני תקופה במסכת עירובין והיגעתי בשעה טובה לדף יב.1 ויש לי, אני הקטן, הסתייגות מהערה 8 בדף המוזכר. לעניות דעתי נפלה בהערה זו טעות- אבקש ברשותכם לבארה.

ההערה מתייחסת למה שאמר רב אחלי : "וכמה? אמר רב אחלי, ואיתמא רב יחיאל: עד ארבעה".

בהערה שלכם ביקשתם להדגיש את כוונת הרב אחלי ולחידוש הנגזר מדבריו והוא, שאף על פי שמבוי ארבעה טפחים על ארבעה טפחים שהוא רשות היחיד גמור, ומכל מקום אינו צריך תיקון כיוון שאין פיתחו רחב ארבעה טפחים. אולם, וזו ההערה שלי, איננו צריכים מבוי שהמחיצות משני צדיו עומדות באלכסון בשביל להגיע למסקנה הזו, כי הרי אפשר להגיע לאותה המסקנה גם ע"י מבוי רגיל לחלוטין של 100 אמות על 50 אמות...

אם כן, היכן נמצא החידוש של רב אחלי? כי הרי מבוי שהוא פחות מארבעה טפחים אינו צריך כלום כיוון שמקום פטור הוא, ואם כן מה בא רב אחלי לחדש כשאמר שמבוי שרוחבו עד ארבעה טפחים אינו צריך תיקון?

ובכן, רב אחלי ביקש לאמר, שאפילו שרוחב המבוי הוא פחות מארבעה טפחים (כדוגמת המבוי באלכסון שבציור) ולמעשה לא צריך שום תיקון, מכל מקום יש להגיד שמבוי כזה לא צריך תיקון כיוון שאין פיתחו

תשובה

שלום אלברט,

תשלח את שאלתך ל:corrections@ArtScroll.com
בברכה, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות