שאל את הרב

רצח תאיר ראדה. המורשע חף מפשע! מה עם משפט צדק? דין צדק?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 12/06/13 17:02 ד בתמוז התשעג

שאלה

בס"ד

שלום לכבוד הרב.

מחר צפוי להתקיים דיון בבית המשפט בנצרת בעניין הרשעתו של רומן זדורוב באשמת רצת הילדה תאיר ראדה שהתרחש בשנת 2006.

מאז נחשף לציבור סרט באורך של שעה וחצי המתאר שלב אחרי שלב כיצד חוקרי משטרת ישראל מפלילים (תופרים תיק) לאדם בשם רומן זדורוב, אדם חף מפשע!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded

תשובה

שלום וברכה

הנושא החשוב שאתה מעלה מחייב דיון ארוך ומורכב. יישר כוח על הרגישות.
עיקר הדברים שאומר לך הם אלה: אם אכן המציאות היא כמו שאתה מתאר – זה אכן איום ונורא, וחייבים לא רק להרים קול זעקה נגד זה, אלא להילחם מלחמת חורמה בעוול. כמו בנושאים אחרים של עוול שנעשה כלפי אנשים.
הבעיה היא שאתה עצמך נופל באותו בור שאתה טוען שאחרים נפלו בו.
לדוגמה: אתה מתרשם מסרט שנעשה שמה שבית המשפט פסק לא נכון. אתה לא לוקח בכלל בחשבון את העובדה שמדובר בסרט, שאת הסרט עשה מישהו שיש לו אינטרס, שבסרט אפשר להציג רק את הדברים שנוחים לך ובדרך המניפולטיבית שאתה רוצה להציג את הדברים, וכדו'. ולאור זה אתה מסיק מסקנות שתפרו תיק ושהעולם שותק.
ואולי להפך ? אולי הדרך בה אתה הולך היא היא זו שעושה עוול, ורוצח ילדה יסתובב חופשי בגלל שאתה השתכנעת שהסרט צודק, ואילו כל מערכת המשפט מושחתת.
אני מבקש להדגיש כי יכול להיות שאתה צודק. אבל רק יכול להיות. לא בטוח.
לכן, מה שצריך לעשות הוא להימנע מלהסיק מסקנות כמו שאתה הסקת לגבי מערכת המשפט, הפרקליטות והמשטרה; מה שצריך לעשות הוא לתבוע עוד ועוד שהאמת תבורר (זה נעשה עכשיו בערעור), לשמוע את "הסרט" של הפרקליטות והמשפט, ולחתור לאמת. אתה צודק שזה נורא ואיום אם אדם חף מפשע יושב בבית הסוהר, גם בשל העוול שנעשה לו, וגם בשל העובדה שהרוצח האמיתי אפוא מסתובב חופשי. אולם בשל העובדה שיכול להיות גם להפך – צריך להיזהר מהסקת המסקנות שלך, וצריך אכן לתבוע עוד בירור ועוד שכנוע ועוד משפט, עד שיהיה ברור מהי האמת.

הדבר נכון גם ביחס למה שאתה מספר על מה שקרה בהפגנה. אם מה שאתה מתאר זו אכן המציאות – אתה צודק שזו שערורייה. ברם, קשה לי להשתכנע במה שאתה אומר, לא בשל העובדה שאני תמים, אלא בשל העובדה שאתה לא בדקת את הנושא, ולא שמעת את עמדת המשטרה.
צריך להיזהר. צריך להיזהר מלהסיק כי המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט הם רשעים שתופרים תיקים. אם זה לא נכון – התוצאה האיומה של עמדה כזו היא "איש את רעהו חיים בלעו".
אדרבא, אציג לך אתגר. שלח מכתב למפקד משטרת תל אביב על מה שאתה חושב שאירע בהפגנה, ובקש את תגובתו. הוא חייב לענות לך על פי חוק. אנא שתף אותנו בתשובה, ואז נדע.

כל טוב
.

כתבות נוספות