שאל את הרב

ריבית

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 02/10/02 23:25 כו בתשרי התשסג

שאלה

בס"ד

לכבוד מעלת הרבנים

שאלתי מה ההבדל בין ריבית קצוצה לבין ריבית דרבנן אם ניתן להרחיב יותר מאשר בשולחן ערוך ומה הנפקא מינא ביחס לבעיות שמצויות בזמנינו

מודה לכם על עבודתכם הקדושה

תשובה

משה שלום,
איסור רבית האמור בתורה מספר פעמים:"לא תשימון עליו נשך"(שמות כב,כד);"אל תקח מאתו נשך ותרבית ויראת מאלוקיך...את כספך לא תתן בנשך,ובמרבית לא תתן אוכלך"(ויקרא כה,לו-לז);"לא תשיך לאחיך נשך כסף,נשך אכל,נשך כל דבר אשר ישך"(דברים כג,כ)ועוד.
איסור זה חל על המלוה שלא ילוה ברבית,וכן על הלווה שלא ילווה ברבית.
כל איסור רבית מהתורה הוא רק כאשר המלוה קצץ את הרבית בשעת נתינת ההלואה או שביקש את התוספת לפני פריעת החוב-זהו רבית קצוצה האסור מהתורה.
כל שאר הרביות כגון שביקש את התוספת לאחר הפרעון,או המלוה לא ביקש רבית והלווה נתן על דעת עצמו.וכן אם הרבית היתה דרך מכר או שכירות וכיו"ב,כל הנ"ל הם רבית דרבנן ונקראות אבק רבית,וחכמים אסרום גזירה שלא יבוא אדם לידי רבית דאורייתא.
רבות הן השאלות בהלכות רבית שיש להן נפקא מינא לזמנינו,כגון האם מותר לקנות בתשלומים כשהמחיר במזומן זול יותר?הלווה דבר מאכל,האם חייב להחזיר בדיוק מה שקיבל,כגון שלווה 3 ביצים האם יכול להחזיר מספר גדול יותר?לוה אדם לחם שחור,האם רשאי להחזיר לחם לבן שמחירו יקר יותר?ועוד כהנה וכהנה שאלות רבות.כל הנ"ל על קצה המזלג,וכל אשאר יש ללמוד ביסודיות.
בברכה וכל טוב
שמואל זעפרני

כתבות נוספות