שאל את הרב

רבינו בחיי לעומת ריה

חדשות כיפה הרב שי פירון 05/12/01 17:26 כ בכסלו התשסב

שאלה

אני לא מבין את מה שאומרים שרבינו בחיי בחובת הלבבות הולך על השכל ואילו ריה"ל בכוזרי הולך על האמונה הרי גם ריה"ל בכוזרי לפי ראות איני מדבר אל השכל ומביא טענות שכליות אז מה ההבדל?

תשובה

ב"ה



אריאל,

ברכת שמיים מעל!

אין ספק שגם ריה"ל משתמש בטענות שכליות כדי לבנות את השקפת עולמו ולבסס את טיעוניו. אבל - עד להופעו של ריה"ל נכתבו כל ספרי המחשבה בטרמינולוגיה שהיתה מקובלת בפילוסופיה הכללית. זה היה הבסיס שעל גביו התנהל השיח בעולם הפילוסופי. לכן הרמב"ם כמו גם רבינו בחיי ואפילו רס"ג השתמשו בביטויים, במונחים שהיו נהוגים בעולם הכללי.
בא ריה"ל ולימד שיש להתבונן על המציאות בעיניים אחרות. ריה"ל משנה את השפה. ריה"ל מציע להסתכל על העולם במבט אמוני ולא במבט שיכלי. ריה"ל מציע לבחון את הכל מתוך עומק הנפש. הוא משנה את המוסגים ומביא אותם למקום אחר. הבסיס ממנו שואב ריה"ל את רעיונותיו שונה. הוא מדבר על סגולת ישראל מתוך רצון להבהיר את היחוד שבתורת ישראל, הוא מעמיק בשאלת הנבואה ומצייר את הנבואה כתכונה ישראלית, הוא מעמיק בתיאור התכונה והחשיבות של ארץ ישראל מתוך רצון לבנות מצע שונה לחלוטין על גביו צריכה להבנות אמונת ישראל. אחרי שמבנים את הבסיס הזה ניתן להשתמש גם בהוכחות שכליות.

בברכה,

שי

כתבות נוספות