שאל את הרב

ראש חודש אב

חדשות כיפה הרב דוד לוי 03/08/09 22:07 יג באב התשסט

שאלה

בס"ד שלום וברכה למעלת הרב שליט"א

למדתי הלכות של ימי מצרים ובין השאר כתוב שראש חודש אב שונה ונבדל משאר ראשי חודשים שהם ימים טובים . כי ביום זה נפטר אהרון הכהן ויש הרבה חסידים שמתענים ביום זה ! וזה מעלה אצלי כמה תמיהות 1. למה אנו צריכים לבכות ולהתאבל על פטירתו של אהרון לפני אלפי שנים ?

הרי סוף אדם למות ! ועוד במה הוא שונה מצדיקים רבים ואחרים ? למשל תנאים ואמוראים קדושים ? ולמה יום פטירת רבי שמעון בר יוחאי הוא יום שמחה ??? האם גדול הוא מאהרון ?

והרי אנחנו צריכים לומר בשמחה את הלל גם בראש חודש אב נכון ? אז איך אפשר גם להתענות ולבכות ?

אודה לך אם תוכל ליישב לי את התמיהות

יהי רצון שנתבשר בבשורות טובות במהרה בימינו

תשובה


לשואל שלום וברכה,

1. לא מצאתי שהרבה חסידים מתענים ביום זה. - אשמח אם תאמר לי היכן למדת זאת.
הדבר היחידי שקרוב לכך זה שבגלל מיתת אהרון יש שמתירים לצום ביום זה, כמו בר"ח ניסן בו מתו בני אהרן. בשני המקרים אסור לצום כמו בר"ח (למשל תענית של חתן) אבל בגלל שמתו באותו יום בני אהרן מותר לחתן לצום בר"ח ניסן, וייתכן שמה שקראת דומה לגבי ר"ח אב (אלא שאז אין חתן שיצום)
2. יש מקום להצטער על מותו של אהרן ולהתעורר לתשובה בעקבות זה. בפרט שהוא השכין שלום בין בני ישראל. התענית ביום פטירת צדיקים היא עזרה לשוב בתשובה למי שתענית עוזרת לו. בדומה ליום פטירת משה רבנו - ז אדר - בו באמת חסידים רבים צמים. אין זה משנה כמה זמן עבר כדי להתעורר לתשובה בזכות אהרן הכהן.
3. אין מקום להשוות את אבות האומה, ובהם משה ואהרן, לצדיקים מאוחרים יותר.
4. הלל בודאי צריך לומר בשמחה. אבל לא תמיד תענית זה ביחד עם בכי. בצומות החורבן ישנה אבלות אבל לדוגמא ביום כיפור ישנה שמחה גדולה ועצומה ביחד עם צום.
5. בר"ח נוהגים מנהגי אבלות כי הם חלק מ'תשעת הימים' ולכן למרות שזה ר"ח לא שומעים מוזיקה ולא מתחתנים וכד'
בברכה
דוד לוי

כתבות נוספות