שאל את הרב

קשרים בין בנים לבנות בסניף מעורב

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/11/02 20:51 כ בכסלו התשסג

שאלה

לכבוד חברים מקשיבים!

אני מדריכה בבני עקיבא ויש מישהו בסניף שהוא ההפך הגמור ממני (באמונה-הוא דתי בעיקרון,בדעות,בבגרות,בביטחון העצמי ובעוד כמה דברים לא חשובים...)אני מרגישה שקשה לי לבוא לסניף כי אולי (ממש לא בטוח) אני מרגישה משהו כלפיו אבל אני לא מסכימה עם הדרך שלו. ואני לא יודעת מה לעשות כי זה תחושה מבלבלת כזאת (לא יקרה איתי ואיתו כלום-את זה אני יודעת מכל מיני סיבות אבל הוא מייצג עולם אחר לגמרי ואני לא יודעת איך בנים ובנות בסניף ביחד אמורים להתנהג והקטע איתו רק מבלבל אותי עוד יותר... אני אודה לכם מאוד אם תעזרו לי... תודה רבה

תשובה

שלום וברכה.
אפתח בכך שלהיות מדריכה זו זכות גדולה שיש בה גם מחויבות ואחריות. ובשם כולנו אאחל לך הצלחה בתפקידך החשוב.

אדון כאן קודם כל בנושא הכללי שהזכרת בשאלתך, והוא 'איך בנים ובנות בסניף ביחד אמורים להתנהג', ואחריו נעבור לדון בשאלה הפרטית שלך.

הקשר בין בנים ובנות בסניף, יש בו דבר נתון, והוא עצם המציאות יחד, ויחסי העבודה המשותפים, שהם עצם המציאות בסניף, ואין מבחינה ציבורית אפשרות לשנותם כעת, ולכן לא אדון בכך כלל, כיון שאין זה מסוג הדברים שאפשר לדון בהם מרחוק, יש צורך להכיר היטב את הסניף ואת הנוער שהוא מרכז בתוכו וכו'.

אך בכל מה שמעבר לכך, הדבר תלוי בכל אחד מהבאים לסניף, בחניכים ובחניכות, במדריכים ובמדריכות, ובקומונר או בקומונרית.

יחסי עבודה בין בנים לבנות מתקיימים בהרבה מקומות. אפילו בישיבות וכדו' יש מזכירות ועובדות. אלא שבסניף אנו עוסקים במערכת חברתית, ולכן יש צורך לסמן כמה מטרות מבחינת הלכות צניעות. המטרות שיש לשאוף אליהן מבחינה הלכתית בסניף מעורב הן:

א. שקשרי החברות ההדוקים שצריכים להיות בסניף יהיו בין הבנים לבין עצמם, ובין הבנות לבין עצמן. לא רק שהחברה הטובה ביותר של בת תהיה בת (כפי שהדבר מתקיים בדרך כלל), אלא שגם הקבוצה החברתית תהיה בנויה מחבורה של בנות שמגובשת בינה לבין עצמה, ומחבורה של בנים, שמגובשת בינה לבין עצמה, והיחסים החברתיים ההדוקים יהיו בתוך החבורה של הבנות ובתוך החבורה של הבנים.

ב. שהחבורה (של הבנות למשל) תהיה מגובשת מאד בתוכה, ולא פונה כל כך למצוא חן בעיני החבורה השניה. או, במילים פשוטות יותר: שהבנים יתרכזו בעניניהם, ולא ינסו כל הזמן 'לעשות דאווינים', 'לעשות הצגות', להרשים, וכן הבנות לא ינסו למצוא חן בעיני הבנים.

יתכן שביחס למצב הסניף שלכם, שלצערי אינני מכיר אותו, השאיפות האלה הן גבוהות ורחוקות, אך בתור שאיפות שמנסים להגיע אליהן באיזשהו שלב בעתיד, תמיד טוב לחשוב על כך.

ועכשיו נעבור לדון בשאלתך הפרטית.
אינני יודע בת כמה את בדיוק, אך בכל אופן נראה לי שבעשר השנים הקרובות את אמורה לבנות בית בישראל, בעזרת ה'. לכן אומר לך כאן דברים בעניני שידוכים, אע"פ שנראה לי שאין זה שייך בכלל לבחור ההוא בסניף.
יש דברים מהותיים באיש שהאשה היא ההפך הגמור ממנו. במבנה החשיבה, בדרכים לפתרון בעיות, ועוד. הדבר נובע מכך שאלוקים ייעד תפקידים שונים לאיש ולאישה, וברא כל אחד באופן שיוכל למלא את תפקידו בצורה הטובה ביותר, מה שלא היה קורה אילו היה נברא רק סוג אחד של בני אדם.
אחת הדוגמאות הכי ברורות להבדל בין איש לאשה היא 'הפגישה בגן הציבורי'.
שני בעלים באו כל אחד עם הילדה שלו לשחק בגן הציבורי. האחד הוא חרדי חובש מגבעת, והשני מהנדס 'צפוני' עם משקפיים עגלגלות. השיחה שתתנהל ביניהם עשויה להסתכם במילים: 'בוקר טוב', שיאמר האחד, והשני יהנהן לו בראשו, או במקרה הטוב, ישיב לו בקצרה. אם יהיו ביניהם דיבורים נוספים זה יהיה רק משהו כמו 'הי אדוני! הילדה שלך עומדת ליפול מהמיתקן!', ובכך יסתיים כל העניין.
לעומת זאת, למחרת, כשהנשים שלהן באות לגן, אחרי דקות ספורות מתחילה שיחה קולחת שגולשת מענין לענין, שתסתיים בסוף בשאלה 'מתי את באה לכאן בפעם הבאה?', או משהו דומה לזה.
לכן, לפני הכניסה למערכת של שידוכים וכו' יש צורך בלימוד גדול על תפקיד האישה והאיש במשפחה וכו', ואם תרצי נוכל להפנות אותך למכונים תורניים שכל עיסוקם הוא בענין הזה, או לקריאת ספרים בנושא. הדבר יכול למנוע הרבה הסתבכויות בעניני שידוכים או, גרוע מכך, הסתבכויות בשלבים מאוחרים יותר.
אמנם, כל זה אינו שייך כלל ביחס לבחור ההוא בסניף, כיון שגילכם עדיין אינו גיל לבניית קשר משפחתי בריא, ולכן נראה שעליך לנסות ליישם ביחס אליו את השאיפות שהזכרנו קודם, זאת אומרת לנסות להצטמצם ליחסי עבודה מינימליים ככל שניתן, ולא 'לשים לב' אליו יותר ממה שנדרש לעבודה המשותפת. בדרך זו מעשייך בסניף יהיו מוצלחים יותר, וגם תרגישי טוב יותר בסניף.

בתקווה שבעזרת ה' עזרנו לך כפי שביקשת
(נשמח לשמוע תגובה ממך),
מיכאל, חברים מקשיבים

כתבות נוספות