שאל את הרב

קידוש על הפת?

חדשות כיפה הרב דוד לוי 09/08/09 10:22 יט באב התשסט

שאלה

שלום רב,

נקדים ואומר שאני מעדות המזרח (לא יודע כמה זה משנה אבל שיהיה).

שאלתי היא, האם בשבת בבוקר כשבאים מביהכנ"ס צריך לעשות קידוש על הפת או שמספיק על היין ולאכול מזונות וחלבי, אוש יש צורך לעשות קידוש על הפת גם?

שמעתי שתי דעות בנושא, אחת שחייבים לעשות קידוש על הפת, והשנייה היא שלא חייב בגלל שלא צריך לאכול בכוח לחם כשלא רוצים בשבת משום עונג שבת.

אשמח לתשובתך, ואם אפשר למקורות.

תודה רבה,

תשובה


סעודת שבת בבוקר – האם צריכה פת

שלום וברכה,
שאלה טובה שאלת. שאלה המחברת בין שני מושגים שונים אך קשורים:
1. סעודת שבת.
2. קידוש שצריך להיות במקום סעודה.

א. סעודת שבת – בשבת צריך לאכול שלוש סעודות על פת.
בשו"ע הלכות שבת דיני סעודת שחרית של שבת (סימן רפט) כתוב "יהיה שולחנו ערוך .. ומפה פרוסה כמו בסעודת הלילה ויברך על יין ... ויבצע על לחם משנה כמו בלילה ויסעוד.... ןגם זה הקידוש צריך שיהיה במקום סעודה .. ושלא יטעום קודם לו כלום " .

ב. קידוש – צריך לקדש במקום הסעודה.
בשו"ע בסימן רעג כתוב "אין קידוש אלא במקום סעודה...אם קידש ולא סעד, אף ידי קידוש לא יצא... .
אין קידוש במקום סעודה אפילו אכל דבר מועט (כזית פת) או שתה כוס יין שחייב עליו ברכה - יצא ידי קידוש במקום סעודה וגומר סעודתו במקום אחר, ודוקא אכל לחם או שתה יין אבל פירות לא" (ופירות מחמשת המינים נקרא סעודה ודברים אחרים לא.

סיכום
בשבת בבוקר יש שתי מצוות שונות גם לאכול פת (חייבים),וגם לקדש ולאכול במקום בו קידשו.

מה שנוהגים אנשים כאשר קשה להם לאכול פת מיד לאחר התפילה במקומות בהם מתפללים מאד מוקדם או מי שרוצה ללמוד אחרי התפילה, או כאשר צריך להכנת הסעודה או להמתין לאורחים – בכל המקרים הללו מקדשים במקום סעודה ואוכלים מעט מזונות או פירות מחמשת המינים או שותים כוס נוספת של יין (כל מה שמברכים בסופו "מעין שלוש") ולאחר כמה זמן אוכלים סעודת שבת עם פת ולחם משנה וכד'.

בברכת שבת שלום
דוד לוי

09-8987548

כתבות נוספות