שאל את הרב

קבלה

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 14/10/02 15:54 ח בחשון התשסג

שאלה

שלום רב!

יש לי חבר בעבודה, לא דתי, שעלה מרוסיה לפני 5 שנים. בנו התחיל לאחרונה, בעקבות איזה חבר, להתעניין בקבלה (זו מהסוג שמפיצים בכל המרכזים למיניהם). האב שלא מבין במה מדובר פנה אלי בכדי לתהות על מהות העיניין שבעיניו לא נראה לו

כשורה. הסברתי לו את מהות העניין של הקבלה ושלאנשים שאין כל נגיעה ליהדות ובטח שלא לתורה אין להם מה לחפש שם. האב שמח לשמוע את תשובתי אך רצה עוד מידע לגבי עניין זה בכדי שיוכל להבין איך להניא את בנו מלהמשיך בעיסקו בקבלה.

אשמח אם תתן לי מידע שאוכל לענות לו ואם אין באפשרותך אשמח שתפנה אותי לגורם מוסמך שיוכל לענות לאב ישירות.

בתודה מראש

אילן

תשובה


אילן שלום,
אינני יודע כיצד יתכן שאדם שלא מילא כרסו בש"ס ופוסקים מסוגל להבין עניינים בקבלה,להלן מה שכתב בש"ך בענין מי הוא הראוי ללמוד וללמד קבלה.
"ואני אומר שאין ראוי לטייל בפרדס אלא מי שנתמלא כריסו לחם ובשר ולחם ובשר הוא לידע האסור והמותר וכיוצא בהם משאר המצות ואף ע"פ שדברים אלו דבר קטן קראו אותן חכמים שהרי אמרו (בבבא בתרא דף קל"ד ע"א) דבר גדול מעשה מרכבה דבר קטן הוויות דאביי ורבא אע"פ כן ראויין הן להקדימן שהם מיישבים דעתו של אדם תחלה ועוד שהם הטוב' הגדולה שהשפיע הקב"ה לישוב העוה"ז כדי לנחול חיי העוה"ב ואפשר שיודעים הכל קטן וגדול איש ואשה בעל לב רחב ובעל לב קצר ע"כ גם בדרישה נסתבך בלשון זה שכתב הרב ולא עיין רק בדברי הרמב"ם שבפ"א מהל' ת"ת שסיים שם וז"ל וענינים הנקראים פרדס בכלל הש"ס הן וכתב עליו וז"ל ודבריו תמוהים לפע"ד כי לפע"ד פרדס הנזכר ר"ל חכמות הטבעיות ואיך כללו בכלל הש"ס ונ"ל שפרדס ר"ל ע"ד שאמרו ד' נכנסו לפרדס והוא חקירה עיונית אלהיית ואפי' אזה כתב הרמב"ם שאע"פ שבכלל הש"ס הן מ"מ לא ילמדנו רק אחר שמילא כריסו ממשנה וש"ס עכ"ל ואילו ראה דברי הרמב"ם שבספ"ד מהלכות יסודי התורה שהבאתי לא כתב כן גם המקובלים ושאר האחרונים הפליגו בדבר שלא ללמוד חכמת הקבלה עד אחר שמילא כריסו מהש"ס ויש שכתבו שלא ללמוד קבלה עד שיהא בן ארבעים שנה כמ"ש בן ארבעים לבינה בשגם שצריך קדושה וטהרה וזריזות ונקיות לזה ורוב המתפרצים לעלות בחכמה זו קודם הזמן הראוי קומטו בלא עת כמ"ש כל זה בד' חכמי האמת":ש"ך יורה דעה רמו,ו).
בברכה וכל טוב
שמואל זעפרני


כתבות נוספות