שאל את הרב

צניעות - חזרה בתשובה

חדשות כיפה הרב שי פירון 03/11/01 17:07 יז בחשון התשסב

שאלה

שלום הרב!

ברצוני להעלות כאן שתי שאלות: הנני בחורה דתיה אך כמו הרבה מבני הנוער אני עדיין לא סגורה על דרכי. ואני עכשיו בתהליך לזור בתשובה. עד עכשיו לא שמרתי את איסור הנגיעה ועכשיו עולות הפני שתי בעיות. 1. אני באמת לא מבינה מה הבעיה באיסור זה, (כלומר אני באמת ובתמים שואלת ואומרת למה שליחצת ידי תעשה משהו למישהו שרגיל למגע הרבה מזה...?) ואם לא הבעיה במגע עצמו אז עוד יותר קשה לי...

2. אני מפחדת שיהיה לי קשה לעמוד כך נגד חברית מסויימים שהדבר נראה להם כחלק בלתי נפרד מהנורמה, אני מפחדת שזה יפגע בקשרים מסויימים ממה שהם כיום. אני יודעת שאם זה יגרום לניתוק אזי מהות הקשר לקויה. אך מטבע הדברים שמשהו יגרם...

כיצד עלי לנהוג???

בהערכה עצומה על עצם הענין והמקום...

ותודה..... עידית.

תשובה

ב"ה

עידית,

שלום רב!

ראשית ברצוני לעסוק בהגדרת האיסור.
האיסור נובע משני מעגלים שונים. האחד קשור בעניני טומאה וטהרה. כיון שאיסור הנגיעה אסור במצב בו האישה טמאה בטומאת הנידה. כיון, שלפי גזירת חכמים הפנויות אינן טובלות, הרי שהן אסורות עד לחתונתן.
אולם, יש איסור נוסף, איסור קירבה, הבא מתוך רצון להוסיף אורה וקדושה בעם ישראל. המטרה היא להוסיף קדושה. אכן, קשה להבין למה לחיצת יד הינה דבר אסור. הרי בסך הכל יש כאן ביטוי לנימוסין וכו'. אבל, ללחיצת היד יש להתייחס - כאמור - גם בהקשר של איסורי נידה, מה שלא קשור כלל לשאלה :"למה זה גורם".
אולם, מעבר לכך, יש באיסור זה משום תוספת הארה לקדושה והבחנה בין המינים.
לא נכחד, שיש בכך גם גדר למניעת טשטוש הגבולות ביחסים שבין המינים.
אכן, אני מבין את חששך. חברייך הקרובים עלולים להביך אותך וללגלג עלייך. אבל, ניתן להוביל למצב זה בלי להכריז הכרזות מיותרות. אפשר למצוא דרכים להימנע מלחיצת היד הראשונה. לא בכדי, יש מקומות אליהם יש להגיע עם ידיים בכיסים...
ברור שהתהליך הראשון ילווה בקשיים ואולי אף בכשלונות קטנים. אבל, אסור להם להפיל את רוחך. אם המגמה היא להוסיף אורה וקדושה, אם המגמה היא להיות נאמן להלכה, הרי שבסופו של דבר, תצלח דרכך.
אני לא בטוח שהדרך להקפדה עוברת דווקא דרך עיון מופרז בהלכות צניעות על כל פרטיהם. יתכן שלימוד אמוני בשאלת היחס למצוות, בשאלת המהות של מושגי הצניעות וביחס לחז"ל כמו גם עיסוק מתמיד בחסד ונתינה, יסייעו לך במטרות אלה.
אם תשאלי, מה הקשר בין חסד ונתינה לצניעות?!
כנראה, שאחת הבעיות המרכזיות מהן נובעת הפריצות וההחצנה באה מהסרת האיזון שבין ענווה לגאווה, בין התבת "האני" במרכז לבין העמדת האני כחלק מהעולם בכלל.

מומלץ לעיין בספר כותנות אור, בו תמצאי מאמרים מתאימים.

בברכה נאמנה,

שי

כתבות נוספות