שאל את הרב

צניעות וסטייל?

חדשות כיפה הרב ישראל אלתר 13/03/17 01:33 טו באדר התשעז

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב

ראשית אתנצל על אורך השאלה ועל כך ששאלתי כמה רבנים משום שהנושא הזה מטריד אותי רבות, אשמח שתענה לי ברצינות.

זה זמן רב שאני חוזרת בתשובה ומתקרבת יותר ויותר לאלוקים. אתה בטח יודע שכאשר מתחילים אז מאוד צמאים להכל תמיד לעוד ועוד הלכות ולימודים.

בכל מקרה, הגעתי אל הצניעות.

מעולם לא לבשתי חשוף, נולדתי למשפחה דתייה (לבוש מסורתי) , כשהתחלתי להאריך קצת בבגדים וללבוש יותר צנוע היו הרהה שאמרו לי שהם אוהבים איך שאני מתלבשת וכשאני חושבת על זה מאז ומתמיד היה לי מעין "סטייל אישי" כזה שהיו אוהבים וכמובן שאהבתי בעצמי.

כשהחלו לי ספקות בקשר מה אסור ומה מותר (למשל האם חובה לגרוב גרביים כי אצלנו בעיר זה רק חרדיות) אז הגעתי למסקנה שיש יותר מידי זרמים ביהדות ואני צריכה לבחור אחד. עוד לא בחרתי ב100% , זה נורא קשה. אבל עשיתי מחקר קצר על רבנים עד שפגשתי באינטרנט את הרב אליעזר מלמד , אהבתי את ההשקפה שלו ואת הכתיבה וכו' אז החלטתי לבדוק מה דעותיו לגבי צניעות ולשמחתי גיליתי שהוא כתב באתר ישיבה המון הלכות בכתיבה מאוד ברורה ונעימה עם כל הדעות. החלטתי ללכת על פיו.

יש לי שאלה ששלחתי אליו אבל עברו כבר כמה שבועות ולא קיבלתי תשובה והנושא הזה מטריד אותי כל יום אז חשבתי שאולי כדאי לנסות כאן כי אתם יותר זמינים ועזרתם לי רבות (תודה על כך )

השאלה היא כזו -

בין ההלכות שהרב מלמד כתב הוא כותב " הצניעות למעשה מהווה ביטוי לקדושת החיים של האדם, ומסייעת לו להתרומם אל הערכים המקודשים של החיים. הפריצות חושפת ומדגישה את הצד החומרי והחיצוני שבאדם, ואילו הצניעות מייחדת את תשומת הלב לפנימיות, לנשמה" – אני מזדהה כי אני גם חושבת כך וזו אחת הסיבות שלא לבשתי חשוף אף פעם אבל כאשר הוא כותב " גם "מי שאינו שומר על הצניעות, חוטא, בעל כורחו, בהדגשה יתירה של החומריות על פני הרוחניות, ושל הגוף על פני הנשמה. וזאת משום שהרוחניות מטבעה נסתרת, וכדי לעמוד על טיבה של הנשמה, יש להעמיד את הגוף במקומו הראוי לו, ולא להדגישו ולהופכו לעיקר. ורק לאחר שהרוחניות הועמדה על מקומה המרכזי, ניתן להתבונן בצניעות בצדדים הגופניים שבחיינו, ולהפיק מהם את מלוא עוצמת החיים, בלי שהדבר יפגע בנשמה. תכונת הצניעות, המוטבעת בעם הישראלי לדורותיו, הייתה התשתית לכל ההשגים הרוחניים הכבירים של עם ישראל, ולכן התורה מדגישה כל כך א

תשובה

להתלבש בסטייל אינו בעייתי. זה לא עובר על הלכות צניעות וזה בסדר גמור. כל עוד הבגד צנוע (כלומר לא חשוף) אין בעיה שיהיה בסטייל ויפה ושיתן לך להרגיש טוב עם עצמך. להיפך, ככל שתרגישי טוב עם עצמך ותתלבשי איך שאת אוהבת ובאופן צנוע זה יקרין גם כלפי חוץ שאפשר להיות קשורים להקב"ה וגם לא לוותר על דברים שנותנים לנו להרגיש טוב עם עצמינו.

כך שסטייל וצניעות אינם סותרים זה את זה כלל.

מה שהרב מלמד מתכוון לומר, לפי איך שהבנתי את דבריו, שההיפך של צניעות היא החשיפה. בכשלבושים בסטייל את לא חושפת את מה שאסור לחשוף.

ואם תשאלי, הרי זה השקעה בחיצוניות? - תשובה: יש שני אפשריות להתייחס לבגד והסטייל:

א) כאל דבר שבוגד במהותך הפנימית, שאינו מבטא את מי שאת אלא מהווה רצון שאנשים אחרים יסתכלו עלייך ותשיגי את הרגשתך הטובה ממה הם יאמרו.

ב) כאל דבר שמבטא אותך, שמבטא את מי שאת. במצב כזה הבגד ייתן לך הרגשה טובה ולא "מה אחרים יאמרו" - אם את מרגישה שכשאת מתלבשת בסטייל זו הנקודה העיקרית, ההרגשה שהבגד נותן ולא מה שהחברה אומרת, הרי שבכלל אין שום בעיה. נכון, זה גם כיף ומשמח לקבל מחמאות מאחרים, ואין בזה שום פסול בכלל. אבל כאשר המחמאות מאחרים הופכים לעיקר והבגד בוגד בך אז זו כבר בעיה.

לסיכום: סטייל אינו סותר בהכרח צניעות.

כתבות נוספות