שאל את הרב

צילום

חדשות כיפה הרב שי פירון 25/11/01 10:56 י בכסלו התשסב

שאלה

לאור האיסור של .."לא תעשה לך..."

מבקשת אני לדעת מה עמדתך לגבי צילום של בני משפחה ולגבי תצלומים של רבנים שאנשים תולים בבתיהם ובמקומות ציבוריים.

אשמח אם תתיחס לשאלתי ותשלח אלי את תשובתך המפורטת

תודה.

תשובה

ב"ה


ברכת ה' עלייך!

צר לי על ההמתנה בת כחודש. עומס המטלות לא אפשר לי להתפנות לפני כן. אך "כפיצוי" ארחיב את תשובתי:
את הפסוק: "לא תעשה לך פסל וכל תמונה" הסביר הרמב"ם (בפרק ג' מהלכות עבודה זרה הלכה ט'), שהמדובר הוא בעושה עבודה זרה לעצמו, אף על פי שלא עבדה. אבל תמונת אדם שנעשית לנוי מותרת . וכן פסק הרמב"ם (בפרק ג' מהלכות עבודה זרה הלכה י'), בזו הלשון: אסור לעשות צורה לנוי אף על פי שאינה עבודה זרה, שנאמר לא תעשון אתי אלהי כסף ואלהי זהב, כלומר, צורה של כסף וזהב שאינם אלא לנוי, והטעם לזה כדי שלא יטעו בהם וידמו שהם לעבודה זרה. ואין האיסור לצייר צורה לנוי אלא צורת אדם בלבד, והוא שתהיה הצורה בולטת, אבל אם היתה הצורה שוקעת, או צורה של סממנים, כגון צורות שעל גבי לוחות וטבלאות, או צורות הנרקמות באריג מותרות. יש לציין שכל ההתייחסויות הללו נאמרו בזמן שבעולם היתה נפוצה עבודה זרה ולכן הבחינו בין דמות שוקעת לבולטת כדי להבחין בין מה שדומה לעבודה זרה ואז יש לאסור לבין מה שאינו בכלל עבודה זרה. וכתב בשאלת יעב"ץ חלק א' (סימן ק"ע), שכן דעת רוב ככל הפוסקים להקל, אלא שמר אביו הגאון החכם צבי מרוב חסידותו החמיר על עצמו וסירב להניח לצייר דמות דיוקנו אף בציור של צבע.
בשו"ת דברי מלכיאל חלק ג' (סימן נ"ח) כתב, שיש להחמיר שלא להצטלם בתמונה, "ושומר נפשו ירחק מזה". ומכל שכן שעל פי הקבלה יש טעם להחמיר בזה. ולכן לא יפה עושים התולים צורות ותמונות של צדיקים וקרובי משפחה על הכתלים של חדרי דירתם. וכן דעתו של רבי יונתן אייבשיץ ביערות דבש דרוש ב' , שעל פי הזוהר והמקובלים יש להחמיר בזה.
ולדעת גאון הדורות, רבי אברהם יצחק הכהן קוק בשו"ת דעת כהן (סימן ס"ו), כתב שאף שיש מי שנמנע מלהצטלם, ההלכה שנתקבלה בישראל על פי דין השלחן ערוך, שמותר לצלם ולהצתלם.
והרב עובדיה יוסף בחלק ג' שבשו"ת יחוה דעת סיכם: "וכן נפוץ המנהג גם אצל החרדים לדבר ה' כשיש צורך בדבר משום חיבוב התורה והיהדות ע"כ. וכן כתב להקל הגאון רבי יוסף חיים זוננפלד בשו"ת שלמת חיים (חלק יורה דעה סימן י"ח). וראה עוד בשו"ת נהרי אפרסמון (חלק יורה דעה סימן קי"ח), ובשו"ת הרשב"ן (חלק אורח חיים סימן קי"ג), ובשו"ת הלל אומר (סימן ס"ג). וכבר אמרו בירושלמי מעשר שני (פרק ה' הלכה ב'), כל הלכה שהיא רופפת בידיך צא וראה היאך הצבור נוהגים ונהוג כן. והנח להם לישראל אם אינם נביאים בני נביאים הם".

בברכה,,
שי


כתבות נוספות