שאל את הרב

צ'אטים עם בנות למטרות שונות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/05/02 11:32 כד באייר התשסב

שאלה

האם מותר לדבר בצאט עם בנות:

1. למטרת צחוק והעברת זמן?

2. למטרת ידיעת הצד השני או ידיעת החיים?

3. למטרת קשר לא רציני ( בדוא"ל או פלאפון)?

4. למטרת קשר רציני?

חשוב לציין שאני בן 17 וחצי (יש לי עוד חצי שנה) וקשר זה דבר שממש בוער לי.

תשובה

שלום לך.
יפה שאתה שואל בפירוט ורוצה לברר ולהבין, ולא נסחף עם זה בלי לחשוב, למרות שהדבר בוער לך כמו שכתבת.
לגבי עצם הנושא של הצ'אטים, עם המעלות והבעיות שבו, יש תשובה של הרב אלישע אבינר, באתר שלנו בכתובת: https://www.kipa.co.il/noar/q.asp?id=80. מומלץ מאוד לקרוא.
לגבי סתם דיבור עם בנות –
קודם כל חשוב להעריך במה אנו עוסקים.
דיבור אינו אקט חיצוני חסר חשיבות. זהו אקט נפשי–פנימי של מעבר מחשבות מנפש לנפש. דיבור יוצר קשר, קירבה. דיבור מחבר בין בני אדם, ומקרב בין לבבות.
הדבר נכון בין כל שני אנשים, ונכון במיוחד בקשר בין בן לבת. ישנם דיבורים שמקשרים ביניהם נפשית, וכאן יש בעיה ליצור את הקשר והחיבור הזה באופן סתמי. בהחלט יש מקום לקשר בין איש לאישה, קשר שכולל את כל המישורים– שכלי, נפשי וגופני. אך יש מקום לקשר כזה רק בין שני אנשים שמחליטים לקשור את חייהם יחד בברית עולם מתחת לחופה. זה הסדר הנכון והרצוי כפי הדרכת התורה. יצירת קשרים אחרים קודם לכן, מלבד הבעיות ההלכתיות שקשורות בה, תפגע בקשר שאמור להבנות אחר כך עם "האחת והיחידה" שלך, אשתך לעתיד, בעז"ה.
כמובן שצריך לחלק תמיד בין דיבור "טכני", כמו עם הפקידה בבנק או בעבודה, שבזה אין בעיה, ניתן לשוחח ולדבר על מה שצריך בהתאם למה שנדרש באדיבות ובנימוס, מבלי שיווצר איזשהו קשר רגשי, לבין דיבור רציני יותר.

אתה שואל לגבי צ'אט, שהוא לא ממש דיבור בפה אלא התכתבות. נראה לי שאין הבדל מספיק משמעותי בין שיחה ממש לצ'אט, כיוון שבשניהם אדם יוצר קשר. ולמרות שיצירת קשר בלי לראות את הצד השני, וגם דרך כתיבה ולא דרך הפה, היא פחות חזקה מדיבור פנים אל פנים. אבל מצד שני דווקא בגלל זה אדם מרשה לעצמו, פעמים רבות, להיות פתוח ואינטימי יותר בצ'אט, לחשוף מעצמו ולתת לשני לחדור לעולמו הפנימי. אמנם אין קשר עין בצ'ט אך לעיתים דווקא אז הדמיון 'עובד שעות נוספות' וזה עלול להיות גרוע יותר.
ולכן-
1. אין לדבר בצ'אט עם בנות למטרת צחוק והעברת זמן, כשם שאין לעשות כך עם בנות ברחוב. ובנוסף, אנחנו רואים שפעמים רבות זה לא רק צחוקים, וזה מתקדם עם הזמן לקשר אינטימי.
עניין נוסף הוא ששיחה של צחוקים והעברת זמן, בדרך כלל עוסקת בנושאים רדודים ולפעמים גם בנושאים שליליים ומיניים. אם זה מגיע לכך אז גם שיחה עם בנים על כך, זו בעיה. יש לנצל את הזמן לדברים שתורמים ובונים את האדם. אם מדברים עם חברים, אין בכך שום פגם, אבל לא על רכילות או על גסויות.
2. שאר השאלות שלך נוגעות לדברים יותר רציניים, כמו הכרת הצד השני למטרת קשר. כפי שכתבנו לעיל, יצירת קשר סתם, קשר לא רציני, היא דבר מזיק ואסור. נכון שבגיל 17 יש צורך חזק לקשר, אבל הפתרון אינו למצוא מישהי ולהיות חברים. התורה אסרה זאת, והיא לא אסרה סתם. יש בכך הרבה נזקים. אמנם לפעמים נדמה שזה פותר בעיות מסוימות ועונה על צרכים, אך זהו פתרון גרוע שנזק שבו רב על התועלת. כדאי לעיין בכמה תשובות באתר של חברים מקשיבים, שמפרטים למה זה אסור.
הפתרון לצורך הזה הוא אחד משתיים: אם אדם כבר בגיל שהוא בוגר ובשל לנישואין, אפשר באמת ליצור קשר רציני עם בחורה. כי זה לא סתם קשר, אלא מטרתו שאם תהיה התאמה רצינית אז לאחר זמן יתחתנו. ואז מותר לדבר בין בצ'אט, בין בפלאפון ואפילו להיפגש. כמובן שצריך לשים לב מאוד לשמור על הלכות יחוד ונגיעה.
אמנם כתבת שאתה בן 17 וחצי, וזה עדיין גיל צעיר. לכן הפתרון הוא לנתב את הכוחות והצרכים שיש בך, לדברים טובים אחרים. אם אדם ממלא את זמנו בדברים ערכיים אחרים, ומגלה את אהבתו כלפיהם, אז הוא מתמלא מכך ולא בוער לו למצוא חברה.
מה בדיוק אפשר לעשות? זה תלוי מאוד בך. כל אחד ותחומי ההתעניינות שלו, כל אחד והכשרונות שלו. כדאי כמובן לעסוק כמה שאפשר בתורה – בכל תחום שלה, ובטח בלימוד ספרי אמונה. התורה ממלאת את האדם בערכים חשובים ובאידיאלים. הוא לומד שהעולם שואף לשלמות ושכל אדם במעשיו תורם לעולם כולו. המעשים והמצוות שהוא עושה מקבלים משמעות עמוקה יותר והאדם מוצא סיפוק בעבודת ה'.
אפשר גם לעזור לאחרים, לעשות חסד. יש מי שעוזר לאיזה חבר שמתקשה בלימודים. יש מי שהולך עם כמה חברים לבתי חולים ומשמח ילדים או מבוגרים. יש מי שמחלק מצרכים לנזקקים. כל רעיון חיובי של חסד מתקבל בברכה…
וגם כל תחום אחר של התעניינות הוא טוב. אם זה נגינה, כדורסל, ספורט, קריאה וכו' וכו'.

בהצלחה רבה,
אתה מוזמן לשאול שוב,
יונתן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות