שאל את הרב

פתיחת מקומות בשבת

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 05/05/05 20:03 כו בניסן התשסה

שאלה

כבוד הרב שלום.אני מדריכה בתיכון חילוני ופנה אליי תלמיד בשאלה הלכתית שנאלמתי ולא ידעתי מה להשיב לו ולכן אני מפנה את השאלה אלייך. שאלתו היא:מסעדה הפותחת בשבת,אינה מקבלת תעודת כשרות,ואסור לנו להנות ממאכליה. למדתי בצעירותי,כי הסיבה לכך,היא שחלילה לא נעודד חילול שבת,בכך שנקנה מאותו המקום.(יכול להיות שזה בסיס טעותי,ואם כן,אשמח אם תיידע אותי בסיבה אחרת לאי יכולתנו לקנות ממקום הפותח בשבת.)כמו כן,אמר תלמידי,כי אם זאת אכן הסיבה,מדוע 'דוסים' הולכים לבריכות,ולמכוניי כושר וכן שאר מקומות הנאה כאלו ואחרים שפתוחים בשבת? האם אין מדובר גם כאן בעידוד חילול שבת?אודה לך מאוד אם תוכל להשיב על שאלתינו.

תשובה

שלום וברכה

בעצם שאלתך את מתרצת את הקושיא. כלומר, איסור האכילה במקום שאין לו תעודה הוא ברור. המקום אינו בחזקת כשר. לכן, במקום זה לא ניתן לאכול.
אולם יהיה נכון ןשאול האם בקיוסק הפתוח בשבת מותר לקנות בקבוק קולה סגור? וכאן יש שיקולים שונים. אין איסור לקנות ופוק חזי מא עמא דבר (וכך העם נוהג) ישנם שקולים שונים שאנו שוקלים אותנו לפי מידת היכולת להיות מחוייב. לודאי שתפקידנו יהיה לחזק את כל מי שאינו פותח בשבת ולקנות או לקחת שירותיו. לסיכום במסעדה לא וגם לא לשבת שם בחנויות או מקומות שפתוחים בשבת ישנם שקולים נוספים שיש לשקול לפי המצב והתנאים

בברכה
מאיר נהוראי

כתבות נוספות