שאל את הרב

פרטי הלכה ושינויי מנהגים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/07/01 19:18 יט בתמוז התשסא

שאלה

ראיתי את תשובתכם לשאלה על מחלוקות בקביעת הלכה, אך השאלה ענתה לי רק בקטע של- למה הרבנים קובעים כך? ולא-(וזה עיקר השאלה...) נכון, הכל טוב ויפה, ושכל אחד ינהג כמנהג אבותיו וכו'... אבל מה מבחינת הבלבול של הציבור? הדיוק הפרטני על כל דבר קטן בהלכה? אני נתקלתי בהרבה מקרים שבהם לא ידעתי בדיוק איך לעשות את אותו המקרה וכל אחד אמר לי אחרת איך לנהוג וזה היה אפשר לומר- מעצבן ומתסכל! האם לשם כך הקב"ה נתן לנו את המצוות? כדי שנדקדק נחלוק וננהג אחרת מאחינו...?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך,
בלבול בציבור נובע מחוסר ידיעה, ובאמת צריכים ללמוד הרבה מאוד כדי לדעת את ההלכות על בוריין. ברוך ה', יש לנו תלמידי חכמים גדולים ובקיאים בהלכה שאפשר להפנות אליהם שאלות ולקבל תשובות ברורות מאוד.
משאלתך נשמע שמפריעים לך דקדוקי ההלכה, אך באמת דוקא בדקדוקים אלו טמונה העוצמה האדירה של תורתנו הקדושה. ישנם רעיונות גדולים וחשובים, אצל עמים שונים וכו', אך פעמים רבות אינם ישימים בחיים המעשיים, וגם רעיונות ואידאלים שכן אפשר לממשם הרי זה בדרך כלל לא בנסיבות רגילות של החיים הנורמליים הזורמים להם לאיטם. גדולתה של תורת ישראל היא שכל האידאלים הגנוזים בה, שהם עמוקים ונשגבים מכל אידאלים שבעולם - יורדים הם מרום שחקים עד לעמקי תהומות, דהיינו שהם מתפרטים למעשים ולדקדוקים רבים המתאימים לכל מצבי החיים המשתנים. כאשר מקיימים דקדוק הלכתי כלשהו - באותו רגע עצמו אנו קשורים לרעיון הגדול, לאידאל הנשגב של אותה מצוה, של אותה אמונה שמצליחה להאיר גם בתוך העולם הזה בנסיבות שונות ומשונות שהחיים מזמנים לנו. קיום כללי בלבד של המצוות ללא דקדוק בפרטים מותיר חלקים מחיינו מנותקים מהאור הגדול של התורה. יש, לפיכך, לשמוח על פרטי הפרטים של המצוות שעוזרים לנו לשמור על קשר מתמיד עם רבש"ע,
כאשר מתעורר ספק יש לפנות רק לת"ח גדול בקי ומעמיק שיודע לפתור את הספק (הכל תלוי ב'חומרתה' של השאלה הנשאלת). גם מציאות של עדות שונות, מציאותם של מנהגים שונים, הרי אלו חלק מנסיבות החיים אליהן הגיע עם ישראל, מסיבות שונות, וחכמי הדורות ידעו ויודעים בכח תורתם להתאים מנהגים מסוימים לעדות מסוימות, ואדרבה, זהו דבר מבורך מאוד. ידוע שבענין נוסח התפלה נאמר שיש י"ב שבילים שמובילים לרקיע, ואין לשנות ממנהג אבות. אמנם, כאשר נזכה, בס"ד, לסנהדרין, במהרה בימינו - אזי באמת תאוחד ההלכה בנושאים רבים וזהו אכן המצב האידאלי, אך כיום כשהעם במצב שאינו אידאלי לחלוטין ועדיין לא זכינו לגאולה שלימה הרי שמצידנו אנו האידאלי ביותר הוא לשמר את מנהגי אבותינו, שיסודות כולם בהררי קודש, ואין כל צורך להתבלבל משום כך.
בברכה
שי, חברים מקשיבים

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות