שאל את הרב

פערים בנושאי אמונה בין בני זוג-בעיקר סביב לבוש

חדשות כיפה הרב חגי לונדין 08/01/13 09:58 כו בטבת התשעג

שאלה

שלום וברכה,

אנו נשואים שש שנים ויש לנו 3 בנות.

לפני החתונה,נהגתי ללבוש מכנסיים ובעקבות ההכרות עם בעלי,לקחתי על עצמי להתחזק בתחום הזה.

אולם,החיים דינמיים ואני מרגישה שקשה עליי הדבר הזה,בעיקר עכשיו,בחורף שמאוד,מאוד קר.

חשוב לי לציין,אין בי עניין של ללבוש מכנסיים 'להכעיס',ליצור שיויון בין המינים או בשביל לצאת בהצרות פמיניסטיות,העניין הוא לגמרי ולחלוטין נוחות שלי בעבודה (אני מנהלת משפחתון פרטי בבית) והתמודדות עם הקור (נשמע תרוץ,אך לגמרי לא כך).

איני רוצה לגרום לבעלי צער ואיני מחפשת פתרונות קלים,אלא רק להבין ולנסות להסביר לבעלי את המצב בצורה שלא תצער אותו.

יש כיום מכנסיים רחבות מאוד,שצורת הגוף אינה בולטת בו וברור בוודאי שאינם מכנסיים לגברים,אז מה העניין? מדוע אין רב שקם ומסביר את העניין הזה,שאומר בריש גליי,נשים-אנו סומכים על שיקול הדעת שלכן לגבי הצניעות ולבישת מכנסיים...נשים אחראיות בביתן לכל כך הרבה הלכות,נידה,כשרות וכד',למה דבר זה נהיה וטו כל כך גדול? למה פה אין עניין של לסמוך על האישה לגבי הצניעות שלה?

העניין הזה הוא סלע מחלוקת גדול בביתנו ולא פעם השיחה נגמרת במפח נפש גדול משני הצדדים,הן של בעלי והן שלי,יש בי צורך גדול לסיים עניין זה,להגיע למנוחה לגביו ושהשלום ישרה בביתנו כבעבר...(ב"ה,חוץ מעניין זה הכל בסדר,אך כל פעם שדבר כזה עולה זה מציף המון לכלוך..)

חורף חם

והמשך שבוע טוב

תודה

תשובה

שלום וברכה ומצטער על האיחור בתשובה

לעניות דעתי את מערבבת כאן בין כמה תחומים. מצד ההלכה עצמה ביחס למכנסיים מעין אלו שהזכרת, עד כמה שידוע לי, הרב עובדיה פוסק שבמכנסיים כאלה אין חשש של 'לא ילבש' (טשטוש פרטי לבוש בין גבר לאשה) אולם עדיין נותרת בעיית הצניעות, שגם אם מכנסיים אלה הן צנועות, החשש הוא שהיתר במכנסים מעין אלו ישמש כפרצה שתגרום לאט לאט (גם אם לא לך באופן אישי) ללבוש לא צנוע לנשים (שמכנסיים נחשבות כך מבחינת ההלכה). וכאן אנו מגיעים לנקודה נוספת שהעלת - ההלכה לא מבדילה בין גברים לנשים שעל גברים היא 'סומכת' ועל נשים לא. לשני המינים ישנן הלכות שלפעמים ברמה האישית אינן נוחות לנו או שאצלנו אין חשש שהדבר יביא לדבר עבירה, ויחד עם זאת ההלכה, ככל חוק, אינה יכולה לאפשר יוצאים מן הכלל, אלא נותנת עיקרון שווה לכולם. במידה וההלכה תיתן לכל אחד, בין גברים או נשים, לבחור איזה הלכות יתאימו לו, הדבר יגרור באופן טבעי להתמוטטות של גדרי ההלכה בעם ישראל. ובמובן הזה אין גם הבדל להלכות נידה, כשרות וכו' - גם בהן יש הלכה פסוקה ולא 'סומכים' על אף אחד. נקודה נוספת שהעלית - שהדבר גורר מתח ביניך לבין בעלך. זה אמנם מצער אבל ההלכה בעם ישראל לא תשתנה עקב זאת, והפיתרון הוא , כמו בכל חילוקי דעות בין בני זוג - לנסות לשבת ולמצוא דרך שתהיה מקובלת על שניכם ומן הסתם כל אחד ייאלץ לעשות ויתור קטן מצידו.

בברכה חגי

כתבות נוספות