שאל את הרב

פסח ושלום בית

חדשות כיפה הרב אלעזר אהרנסון 30/03/05 21:18 יט באדר ב'

שאלה

ב"ה

שלום לרב,

אני חוזרת בתשובה כשנתיים וחצי, סטודנטית שגרה במעונות. יש לי בעיה . אמי מאוד נגד הדת, אנו חוגגים את פסח אצל דודה שלי שגרה בהוד השרון (אנו גרים בכ"ס) דודתי אינה דתייה אך ברוך השם היא לא מכניסה חמץ ושומרת פסח כמו שצריך חוץ מהפרט שיש לה כלים לאירועים והם לא במיוחד לפסח. השאלה אם אוכל לאכול מכלים אלו? כלי פלסטיק זה לא אפשרות בשל המתח בבית. שאלתי אם אני יכולה לאחר ליל הסדר לחזור ברגל לכ"ס(הליכה של 35 דקות)? האם אני יכולה להיות בבית של אמי גם בידיעה שיש בו חמץ וללכת לחדרי שהוא כשר לפסח?האם זה נקרא שהחמץ ברשותי או ברשות אמי, הרי אני מתגוררת בדרך כלל במעונות ובשבתות נוסעת לסבא וסבתא. במה אישה מחויבת בליל הסדר?. אשמח אם תוכל לענות לי בהקדם, אני מאוד לא שקטה בשל כך ומאוד רוצה לשמור על שלום בית.האם אני יכולה לאכול אוכל בבית אמי? סבא שלי עושה מכירת חמץ לכל המשפחה אך אמי אוכלת חמץ בפסח.

בתודה מראש,

שני

תשובה

שני שלום.

את שואלת מספר שאלות, ואשתדל לענות על ראשון ראשון:
א. האם מותר לאכול בבית הדודה בכלים שאינם כשרים לפסח?
ביחס לשאלה זו צריך לזכור שהבעיה היא כללית: בחרת בדרך שונה לחלוטין מדרכם של הורייך. אם הם לא ילמדו לקבל אותך כפי שאת, הבעייה לא תיגמר בליל הסדר... לטווח רחוק ברור שצריך להגיע למצב שהם מקבלים אותך, ולומדים לחיות עם העובדה שאת שומרת מצוות. לגבי הבעייה המקומית, אמנם עקרונית בדוחק גדול מאד ניתן לסמוך בדיעבד על כך שבכלים אלו לא אכלו חמץ ביממה האחרונה שלפני פסח (אם אכן זה המצב...), אך זהו רק מצב בדיעבד, ולא מצב שמותר לכתחילה.
לכן רצוי מאד גם בטווח הקרוב לעמוד על העקרונות שלך, אם כי חשוב שהכל ייעשה מתוך כבוד לבני המשפחה האחרים, ורצוי גם מתוך חיוך והומור שיכולים להקל על המתח.
האם ניתן לבקש מהדודה להכשיר את הכלים לפסח? אם כן, פתרנו את הבעייה המקומית לשביעות רצון כולם. את לא תצטרכי לאכול מכלים חד פעמיים בשונה מכולם, וכולם יאכלו בכלים כשרים ולא רק את.. אם הדודה מוכנה להכשיר, אך לא רוצה או לא יודעת להתעסק בכך, אשמח לעזור במציאת מישהו שיסייע.
ב. אין בעיה ללכת בשבת או בחג הפסח מהוד השרון לכפר סבא או בחזרה.
ג. מותר לך להיות בפסח בבית אמך, אף שיש בו חמץ. אינך עוברת בכך על ´בל ייראה ובל יימצא´, כיוון שזה אינו ביתך. את החדר שלך עלייך לנקות מחמץ, ובחדרך שבמעונות עלייך גם לעשות בדיקת חמץ. אם את עושה את הבדיקה לפני יום חמישי י"ב בניסן, בדקי בלא ברכה.
ד. אשה חייבת בכל מצוות הסדר, כולל אכילת המצות, קריאת ההגדה, ארבע כוסות וכו´. לעניין חובת ההסבה על צד שמאל בזמן אכילת המצות ובזמן שתיית ארבע כוסות, בנות עדות המזרח נהגו להסב, ובנות אשכנז נהגו שלא להסב.

בברכה וכל טוב.

כתבות נוספות