שאל את הרב

פסח בצבא

חדשות כיפה הרב שי פירון 21/03/02 08:33 ח בניסן התשסב

שאלה

הרב שי, שלום

אני מתגוררת בבבסיס צבאי בחדר אחד עם בנות שאינן שומרות מצוות. בחדר יש לנו ארון השייך לכולנו, ובדר"כ הוא מלא באוכל. אני מניחה שבמהלך הפסח שותפותי ימשיכו למלא את הארון במזון לא כשר לפסח, וכן לא לא ירוקנו אותו מהמזון הנמצא בו כעת. אין לי אפשרות לדרוש מהן שלא להכניס חמץ, וגם לא להשתמש בפקודת הצבא בנוגע לכך.

מה עלי לעשות?

בברכת פסח כשר ושמח,

שירה

תשובה

ב"ה


שירה,

ברכת ה' עלייך!

א. ברמה ההלכתית הפשוטה, עלייך לא להשתמש בכל מה שיש בארון הזה, לא בפסח ולא לאחר הפסח. אני מניח שכל שאלתך נוגעת לחמץ שאינו ניכר כגון מוצרים שאינם כשרים אבל לא חמץ ממשי. אם מדובר בחמץ ממשי, אני מסתפק מה עלייך לעשות.

ב. אני מסתפק משום שכל ההסתכלות שלך על הבעיה מעוררת סימן שאלה. בכך שקבעו שבצבא יש להקפיד על ההלכה רצו לומר שכל אחד (ואחת?) יוכלו למצוא את עצמם בצבא. אבל, זהו רק רובד אחד, נמוך, בסיסי. יש רובד עמוק יותר: הצבא צריך להיות כשר לא בגלל הנוחות של חייל כזה או אחר אלא בשל הרצון הפנימי של כולנו לבנות צבא י ה ו ד י בארץ ישראל. השאלה היא מותר לך לברר על הופעה שלמה של נשמת האומה בצבא. זה לא רק ענין פרטי שלך. זה ענין עקרוני שנוגע לבנות ולבנים כולם.
אז נכון. צריך למצוא את הדרך הנכונה איך לבקש, איך להסביר, אבל אין להתעלם מהשאלה העקרוני. אני מניח שאת לא חושבת שכוונתי היא לנהוג בצורה כפייתית כזו או אחרת. אבל ראוי להסביר גם במישור הראשוני של זכויות המיעוט וגם במישור המהותי של בנין צבא יהודי בא"י.
ג. בכל מקרה, אם לא תצליחי (או תחליטי שלא לעסוק בשאלה העקרונית) עדיף שתעברי לחדר אחר ואם אין באפשרותך, תוכלי להשאר בחדר מבלי להשתמש באוכל כדלעיל.

אני מאחל לך שיהי לך כוח לעמוד במשימה החשובה הנצבת בפנייך. אין לי ספק שבסוף התהליך תזכי לקדש שם ה' ברבים ותוסיפי לעיצוב זהותך הדתית.


בברכה האמנה,

כתבות נוספות