שאל את הרב

פירוש האבן עזרא

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 12/09/16 15:13 ט באלול התשעו

שאלה

שלום הרב!

בפירוש האבן עזרה על "לא תחמוד" כתוב: לא תחמוד - רבים יתמהו על זאת המצוה, איך יהיה אדם שלא יחמוד דבר יפה בלבו כל מה שהוא נחמד למראה עיניו. ועתה אתן לך משל, דע כי איש כפרי שיש לו דעת נכונה והוא ראה בת מלך שהיא יפה, לא יחמוד אותה בלבו שישכב עמה, כי ידע כי זה לא יתכן, ואל תחשוב זה הכפרי שהוא כאחד מן המשוגעים שיתאוה שיהיו לו כנפים לעוף השמים, ולא יתכן להיות כאשר אין אדם מתאוה לשכב עם אמו אף על פי שהיא יפה, כי הרגילוהו מנעוריו לדעת שהיא אסורה לו, ככה כל משכיל צריך שידע כי אשה יפה או ממון לא ימצאנו אדם בעבור חכמתו ודעתו, רק כאשר חלק לו השם. ואמר קהלת "ולאדם שלא עמל בו יתננו חלקו", ואמרו חכמים בני חיי ומזוני לאו בזכותא תליא מלתא אלא במזלא, ובעבור זה המשכיל לא יתאוה ולא יחמוד. ואחר שידע שאשת רעהו אסרה השם לו יותר היא נשגבה בעיניו מבת מלך בלב הכפרי, על כן הוא ישמח בחלקו ולא ישים אל לבו לחמוד ולהתאוות דבר שאינו שלו, כי ידע שהשם לא רצה לתת לו, לא יוכל לקחתו בכחו ובמחשבותיו ובתחבולותיו...

שאלתי היא כיצד יתכן לא לחמוד לפי הפירוש הנ"ל שהרי גם אשת יש יש איזהו סיכוי קטן 1 ל... שהיא חלילה תתגרש או אפילו חס ושלום תהיה אלמנה אז כך שיש פתח ליצר הרע כי י סיכוי של 1 ל... שהיא כן יום אחד תיהיה פנויה אומנם ברור שהאבן עזרא לא מדבר על מקרה קיצון אומנם בכל אופן יש פתח קטנטן ליצר הרע כן לחמוד אשמח מאוד אם הרב יסביר...

תשובה

לשואל שלום
לשם השלמת הציטוט, אוסיף את המשפט האחרון בפירוש על הפסוק אותו בטעות השמטת "על כן יבטח בבוראו שיכלכלנו ויעשה הטוב בעיניו".
לתוכן שאלתך:
לרבים מאיתנו קשה להסתפק בנמצא. אנחנו רוצים עוד ועוד. תכונה זו חשוב שתשתמר, בכדי לאפשר התקדמות, אך כאשר היא תופסת מקום נרחב היא לא מאפשרת 'שמחה בחלקו' וגורמת לאי-שקט נפשי; "אני רוצה רכב כמו שלו", "בית כמו שלו".
'המשכיל' בדברי האבן עזרא מבין שקודם כל צריך לאהוב את החיים שלך, לשמוח במה שיש לך ולהודות להשם על הזכות הנפלאה שנפלה בחלקך. יחד עם זאת חשוב שיהיו לך שאיפות וחזון לעתיד; אילו מטרות אתה רוצה להשיג וכדומה.
אכן צודק אתה שכמעט כל דבר אפשרי להשגה, וגם לבן הכפר יש סיכוי מסויים לזכות בבת המלך. ה'חמדה' מבחינה נפשית יושבת במקום פנימי יותר מאשר היתכנות המאורע להתרחש. אנחנו צריכים לחנך את עצמנו שאשת חברך היא לא [רלוונטית] בעבורך. ללא קשר לסיכויים. במדרש כתוב שאדם הראשון אמר לחווה "כל הנשים בעיניו כקופות", ובאמת לא היו עוד נשים, היו רק קופות... כך אדם צריך להסתכל על מה שלא שייך לו. שאין לו השגה בזה כלל, ואין לו שאיפה למה שלא שייך לו כלל. אפילו שיש סיכוי דחוק.
לכן האדם צריך להפנים את הדברים, ובנוסף להתפלל על זה. כי חינוך צריך תפילה. אנחנו עושים פעולות מסויימות אשר יובילו לשיפור גישתנו לחיים וצורת החשיבה, ויחד עם זאת מתפללים לסיעתא דשמיא בכך.
לסיכום: העבודה על החמדה היא בראש ובראשונה בשמחה של הבן אדם במה שנמצא והבנה שמה ששייך לשכן לא מדבר אליי, ללא קשר להיתכנות הסטטיסטית.

כתבות נוספות