שאל את הרב

פחד מנתק עם המשפחה בעקבות חזרה בתשובה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/10/01 19:49 טו בתשרי התשסב

שאלה

אני נמצאת כעת בצומת דרכים קשה מאוד. מצד אחד, הרצון העז לחזור בתשובה, מצד שני, הפחד מנתק ולו הכי קטן מהמשפחה. כיצד באמת מגשרים ושומרים על שלום בית?

לימור

תשובה

ללימור שלום רב,
ראשית חזקי ואמצי ! אשרייך שרצונות כאלו מפעמים בך.
ולעצם שאלתך, החשש שלך מובן, לפעמים באמת קיים חשש שמא בעקבות חזרה בתשובה, יחול נתק בין הורים וילדים. אך היא הנותנת, דעי לך שהרבה פעמים כשהילדים מראים להורים שחזרתם בתשובה גורמת להם לכבד אותם יותר, הדבר גורם להם דוקא לקבל את דרכם של הילדים בשויון נפש גדול יותר, משום שאז ההורים חשים כיצד דרכה של תורה מוסיפה להם כבוד ונועם, ואז הרתיעה (שקיימת גם אצל ההורים) מנתק, שגורמת להם לפעמים להתנגד בחריפות לצעד זה של בנם, הולכת ומתמסמסת - מפאת השינוי לטובתם שהם חשים.
אולי כדאי לשבת עם ההורים ולהסביר להם שדרכך החדשה תקנה להם כבוד והערכה יותר גדולים, ואף את תידרשי למסירות נפש יותר גדולה מהרגילות להראות להם עד כמה דרכך החדשה מטיבה להם ולא רק לך.
ואולי זאת גם נקודה שחשוב להבהיר – אדם שומר תורה ומצוות אינו מתנתק מסביבתו ומשפחתו, כמובן הוא נדרש להקפדה יתירה על המצוות מכיוון שסביבתו לא מקפידה ויתכן שאף עוברים על דברי איסור, אך מצד התיחסות הנפשות - הקשר צריך להשמר, ואדרבה, ככל שתהיה התקרבות בין ההורים ובין בן או בת בעקבות החזרה בתשובה, דהיינו שיחול שינוי בהתנהגות הבנים דוקא בעקבות החזרה בתשובה, הדבר יקנה הערכה בלב ההורים. המציאות מלמדת שעל אף הקשיים ניתן בהחלט לעשות צעד כמו חזרה בתשובה ויחד עם זה לשמור על הקשר עם המשפחה ואף לחזקו, ומצד האמת זה יכול להשפיע על הקשר עם המשפחה בדיוק כמו כל שינוי אחר שעוברים בחיים, כמו חתונה וכדו' שגם לאחריו ממשיכים להיות משפחה אחת אוהבת.

עקרון יסוד בדרכך, לימור, צריך להיות התיעצות והשענות על תלמיד חכם שילווה אותך – בתהליך הנפלא שפועם בקרבך. דעתו של תלמיד חכם על הסיטואציות השונות שמתעוררות עקב המצב - היא קריטית.
הרבה פעמים אדם שחוזר בתשובה מתוך להיטות חיובית מנהל מלחמה עם סביבתו על עקרונות ודקדוקים מסוימים שאפשר להמתין איתם לשלב מאוחר יותר לטובת עקרונות יותר חשובים. ומאידך גיסא ישנם דברים עקרוניים שנדרשת מסירות נפש לא לוותר עליהם. האבחנה בין השנים, והתמיכה הנפשית והמעשית הכל כך חשובה, היא על ידי תלמיד חכם בעל ניסיון – שידריך אותך וילווה אותך (נשמח להפנות אותך לאדם המתאים על פי מקום מגוריך, אם תהיי מעונינת).
ולסיום, נוסיף עוד נקודה – ברגע שתעמדי על האמת שלך (ולפעמים זה קשה – אך מי שמצליח אשריו, ועליו נאמר : "במקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם עומדים") - הסביבה גם תכבד אותך ותעריך אותך על כך. ועמידה על האמת, אינה בקול רעש גדול אלא בעוצמה של שקט בה את מנהלת את חייך- תוך כבוד ומסירות לזולת הנובעת דוקא מתוך תורה. ואז יקויים בך מאמר הגמ' שהבריות יאמרו עלייך ראו זאת שלמדה תורה ומקיימת מצוות – מה נאים מעשיה!
ואז ההורים יתכבדו בך, במי שאת, אך יחד עם זאת אין ספק שנדרשת מסירות נפש לצעד שלך, ויש לך אותה!
חזקי ואמצי!
יהודה, חברים מקשיבים

נ.ב נשמח לעמוד לרשותך בכל שאלה שתתעורר, ואם תרצי, כאמור , נשתדל להפנות אותך לרב המתאים שתוכלי לקבל ממנו הדרכה ויעוץ.

כתבות נוספות