שאל את הרב

עשה לך רב

חדשות כיפה הרב דוד לוי 24/08/09 17:30 ד באלול התשסט

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב.

יש שאלה בנושא עשה לך רב

מה זה אומר בעצם? אני צריכה ללכת לפי הרב שאבא שלי הולך או לפי הרב של האולפנא שלי?

ובנושא של הגרביים ששאלתי כבר מקודם האם זה משנה לפי איזה רב אני הולכת כי אם אני הולכת לפי רב מסויים שאומר שצריך ללכת עם גרביים אז אני חייבת או שאפשר להקל?

תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה,

אנו מחויבים לעשות רצון השם.

הרב עיקר תפקידו לחנך להדריך וללמד.
אדם צריך ללמוד תורה ממי שהוא מרגיש מחובר אליו ולכן יש בין תלמידי החכמים כאלו שיש להם רב מובהק שרוב תורתו ממנו, אבל יש גם רבים שלומדים תורה מפי רבנים רבים וזה טוב ובסדר כל זמן שאין הדרכים סותרות.

לגביך -
את יכולה לקבוע לך רב אחד שאיתו את מתייעצת וממנו את לומדת ובעזרתו את עובדת על תיקון המידות שלך וכד'

ואת יכולה להתייעץ עם כמה רבנים כל אחד בתחום אחר (מחשש שתהיה סתירה בהתנהגותך בין דברים קשורים)

חשוב מאד להדגיש שלא מדובר ברב מרוחק וגדול שאין אליו גישה - כי ממנו לא מתחנכים.

לכן טבעי ונכון שאחד המחנכים הקשורים אליך יהיה הרב שלך".

יש מושג חשוב אחר שהוא רב המקום (מרא דאתרא). רב המקום הוא הקובע בכל עניני המקום ולאף אחד אחר אין לא את ההבנה שלו ולא את הראיה שלו ובעיקר לא את הסייעתא דשמיא שלו. (לדוגמא: העירוב וסדרי התפילה יתנהגו לפי רב המקום ואילו בביתו לכל אחד יש את הנהגותיו ובלבד שאינן סותרות.

ראש האולפנא הוא גם רב המקום לגבי סדרי האולפנא (וגם התנהגות תלמידותיו אחרי הצהרים) ולכן הוא יכול לקבוע סדרי לבוש ואיסור ראיית טלויזיה והליכה למקומות מסוימים לפי שיקול דעתו החינוכי לגבי בנות האולפנה.

לכן אם תעייני בתשובות מפורטות שלי בעניני לבוש כתבתי לכל אחת שקודם כל היא צריכה לנהוג לפי דרישות האולפנא (מרן הרב הראשי וראש ישיבת מרכז הרב הרב שפירא זצ"ל קבע לבנות הלומדות במקומות מסוימים שעליהן ללכת עם גרביים כי מי שלומדת במוסד כזה גם לפני גיל מצוות חייבת ללכת עם גרבים)

בתשובתי אליך בנושא עניתי לך כהדרכה ולכן שאלתי אותך כמה שאלות הבהרה כדי שהתשובה תהיה מתאימה לך- חוכמתו של הרב אינה רק בידיעת התורה אלא בהבנת המציאות ובהתאמת רצון ה' למציאות באופן שכל תלמידיו יתעלו - כל אחד לפי מקומו ומדרגתו.

מקווה שעניתי
דוד לוי
09-8987548

כתבות נוספות