שאל את הרב

ערך מעשיו של האדם

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 18/03/02 15:36 ה בניסן התשסב

שאלה

כבוד הרב,

לאחר מאמצים ובעיקר תפילות מרובות הצלחתי להוציא ממוחי את הפיקפוק במציאות הבורא ית'. אולם כעת אני מרגיש חוסר עצום שמתבטא בכך שאיני ממש יודע מדוע צריך לעבוד אותו - מה שהיה לפני מספר חודשים ברור לי כנהורא.

החשכה והבלבול הללו מוציאים לי המון משמחת המצוות והלימוד.

תודה רבה לכבוד הרב.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

זכור נא כי אתה צלם אלוקים. שותף להקב"ה במעשה בראשית. זה נשמע מאוד יומרני לומר על אדם "שותף". אבל אלוקים שם בך כוחות אלוקים. יכולת מזערית לפי כוחו של אלוקים. אבל אלוקי. דבר אלוקי לא נמדד בכמות.
אתה מסוגל להביא טוב לעולם.
הכוח בידיך!
אתה יכול להרוס את עצמך, את משפחתך, ואתה יכול להרוס את כל העולם ברגע, באטום או במלחמות. לעומת זאת אתה יכול להביא טוב. מעט או הרבה. אבל אתה יכול.
זוהי הבחירה החופשית!!
זהו צלם אלוקים שבאדם!!
ועל זה כתב בספר נפש החיים שער א "כתיב ויברא אלקים את האדם בצלמו בצלם אלקים ברא אותו וכן כתיב כי בצלם אלקים עשה את האדם. הנה עומק פנימיות ענין הצלם, הוא מדברים העומדים ברומו של עולם והוא כולל רוב סתרי פנימיות הזוהר. אמנם כאן נדבר במלת צלם בדרך הפשטנים הראשונים ז"ל על פסוק נעשה אדם בצלמנו כדמותנו:
אמנם להבין ענין אומרו בצלם אלקים דיקא. ולא שם אחר. כי שם אלקים ידוע פירושו שהוא מורה שהוא ית"ש בעל הכחות כולם.
כן בדמיון זה כביכול. ברא הוא יתב' את האדם והשליטו על רבי רבוון כחות ועולמות אין מספר. ומסרם בידו שיהא הוא המדבר והמנהיג אותם עפ"י כל פרטי תנועות מעשיו ודבוריו ומחשבותיו. וכל סדרי הנהגותיו. הן לטוב. או להיפך ח"ו. כי במעשיו ודבוריו ומחשבותיו הטובי' הוא מקיים ונותן כח בכמה כחות ועולמות עליונים הקדושים. ומוסיף בהם קדושה ואור. כמ"ש (ישעיה נ"א) ואשים דברי בפיך גו' לנטוע שמים וליסוד ארץ. וכמאמרם ז"ל אל תקרי בניך אלא בוניך. כי המה המסדרים עולמות העליונים כבונה המסדר בנינו. ונותנים בהם רב כח. ובהיפוך ח"ו ע"י מעשיו או דבוריו ומחשבותיו אשר לא טובים. הוא מהרס ר"ל כמה כחות ועולמות עליונים הקדושים לאין ערך ושיעור. כמ"ש (שם מ"ט) מהרסיך ומחריביך וגו'. או מחשיך או מקטין אורס וקדושתם ח"ו. ומוסיף כח לעומת זה במדורות הטומאה ר"ל:
זהו ויברא אלקים את האדם בצלמו בצלם אלקים גו'. כי בצלם אלקים עשה וגו'. שכמו שהוא ית' שמו הוא האלקים בעל הכחות הנמצאים בכל העולמות כולם. ומסדרם ומנהיגם כל רגע כרצונו. כן השליט רצונו יתברך את האדם שיהא הוא הפותח והסוגר של כמה אלפי רבואות כחות ועולמות. עפ"י כל פרטי סדרי הנהגותיו בכל עניניו בכל עת ורגע ממש. כפי שרשו העליון של מעשיו ודבוריו ומחשבותיו. כאלו הוא ג"כ הבעל כח שלהם כביכול. ואמרו ז"ל באיכה רבתי (בפסוק וילכו בלא כח גו') ר"ע בשם ריב"ס אומר בזמן שישראל עושין רצונו של מקום מוסיפין כח בגבורה של מעלה כד"א באלקים נעשה חיל. ובזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקים כביכול מתישין כח גדול של מעלה דכתיב צור ילדך תשי גו'.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות