שאל את הרב

עקידת יצחק -איפה המוסר??

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 15/10/04 13:32 ל בתשרי התשסה

שאלה

"אסור ליראת שמים שתדחק את המוסר הטבעי של האדם, כי אז אינה עוד יראת שמים טהורה. סימן ליראת שמים טהורה הוא כשהמוסר הטבעי, הנטוע בטבע הישר של האדם, הולך ועולה על פיה במעלות יותר גבוהות ממה שהוא עומד מבלעדיה" (אורות הקודש, כרך ג', עמ' כ"ז). -מדבריו של הראי"ה קוק.

יש לי קושי גדול להבין את סיפור עקידת יצחק, אני בכיתה י"א ואנחנו לומדות בראשית לבגרות, כמה שניסיתי להבהיר את הדברים לעצמי עם המחנכת, קשה לי! קשה לי להבין מה עושה אדם שמוכן להקריב את הבן שלו לאדם נעלה ומוסרי??

איך אנחנו מסוגלים לבקש בר"ה ויו"כ מהקב"ה שירחם עלינו כרחם אב על בנים בזכות אותו אדם שלא רחם על בנו והיה מוכן להקריב אותו?? איפה יש פה זכות? -אני מוכנה לקבל אדם שמוכן להקריב את נפשו על קידוש ה' אך פה כ"כ הרבה דברים לא מסתדרים מוסרית ואם לסמוך על הציטוט הנ"ל שהבאתי אז איפה יראת השמים הטהורה??!

אני מאוד מתקשה להבין את כל זה, כ"כ קשה לי לקבל שה' אכן ביקש מאברהם להקריב את בנו, הרי בימינו אנו מסתמכים על העיקרון שה' לא מבקש מאיתנו דברים לא מוסריים -לכן מאשפזים את אלו שטוענים שאלוקים נגלה אליהם ואמר להם לרצוח את סבתא שלהם.... איך כל זה מסתדר???

אשמח לתשובה בקרוב..

ותודה מראש.

תשובה

שלום וברכה

השאלה שלך היא טובה והיא דורשת הרחבהלכן אני מפנה אותך לספר חשוב שיצא לא מזמן לאור:
עקידת יצחק לזרעו - מאמרים ומסות ודברי הגות על העקדה, הספר יצא לזכרו של יצחק הירשברג הי"ד, שנפל במלחמת שלום הגליל
וכן ספר שנקרא "ערכים במבחן מלחמה" שם יש מאמר חשוב של הרב אהרן ליכטנשטיין והרב יעקב מדן.

בהצלחה
מאיר נהוראי

כתבות נוספות