שאל את הרב

על הבדלים בין בנים לבנות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/08/02 12:06 כ באלול התשסב

שאלה

שלום!

הרבה פעמים בסמינריונים אומרים לנו שהראש של הבנות והראש של הבנים עובד אחרת לגמרי, אז איך קשר של בעל ואישה הוא כל כך מוצלח? איך הבעל מבין את אישתו, אם המחשבה שונה?

חגית

תשובה

שלום חגית,
שאלה טובה שאלת.
את צודקת שיש הבדלים בין הבנים לבנות בכל מיני דברים. הבדלים שלא נשארים רק במישור הגופני, אלא הם רק שיקוף של הבדלים עמוקים יותר בנפש. אם באמת הגברים והנשים היו אותו דבר לא היה צורך בשניהם. אם אלוקים ברא אותם כשני מינים כנראה שיש מטרה ותפקיד לכל אחד מהם, והנפש המיוחדת, היכולות והכשרונות של כל צד, מותאמים בדיוק למטרה שלשמה נברא.

ישנו ספר מפורסם שקוראים לו:"גברים ממאדים ונשים מנוגה". לא אפרט את כל תוכן הספר, אך אסביר רק את פשר השם המוזר שלו.
משמעות השם מוסברת בסיפור הבא: היה היה פעם עם של יצורים מיוחדים, עם תכונות מסוימות וכישורים מיוחדים שחי לו בשלום ובשלווה על הכוכב מאדים. קראו להם 'גברים'.
על כוכב לכת סמוך, כוכב נגה, חי עם אחר של יצורים שונים לגמרי, בעלי תכונות אחרות וכשרונות אחרים. קראו להן 'נשים'.
יום אחד הצליחו לפתח דרך לטוס מכוכב לכוכב. הם נפגשו ויצרו קשרים ביניהם. הם הכירו בהבדלים ובשוני ביניהם והתחשבו בהם בחייהם המשותפים. כך חיו באושר ובנעימים.
עד שקרתה תקלה מצערת.
הם הגיעו לכדור הארץ ושם שכחו פתאום שהם יצורים שונים, עם תכונות שונות, שהגיעו מכוכבים שונים.
מכאן התחילו כל הבעיות והקצרים בתקשורת ביניהם.

מחבר הספר טוען שהסיבה העיקרית לבעיות, מריבות, אי הבנות ונתקים בין גברים לנשים, זה אי ההכרה בהבדלים ביניהם.
הפמיניזם חטא חטא גדול לאמת בכך שמתוך שאיפתו להשוות את מעמדן של הנשים לגברים (שבהחלט יש לזה מקום בכל מיני דברים בהם היו מקופחות) 'מחק' את ההבדלים בין הנשים לגברים, ובזה פגע מאד בגברים, בנשים וביכולת ליצור קשרים טובים ביניהם.

את שואלת: אם גברים ונשים כל כך שונים, איך הקשר ביניהם כל כך מוצלח?
ובכן, האמת היא שלא תמיד הקשר ביניהם כל כך מוצלח, יש גם המון כישלונות. בניית קשר טוב של הבנה ושיתוף תלויה בכל מיני דברים. אחד החשובים שבהם הוא הכרה בשוני ובייחודיות של כל מין, בתכונות ובכשרונות המיוחדים לו, ומתוך זה בתפקיד המיוחד לו.
על פי תפיסת היהדות גבר ואישה לא מתחרים זה בזו, אלא משלימים זה את זו. ביחד הם יוצרים אחדות שלמה והרמונית אחת. זה סוד ההצלחה של הקשר ביניהם.
חז"ל מלמדים אותנו (ולדברים יש ביטוי גם בפסוקים) שאדם הראשון לא היה גבר. הוא גם לא היה אישה. הוא היה יצירה אחת שכללה שני צדדים, צד של גבר וצד של אישה, שהיו מחוברים זה אל זה, גב אל גב. בריאת האישה לא הייתה יצירה חדשה אלא הפרדת שני החלקים של אותו אחד כדי לאפשר להם להתאחד מחדש, מתוך בחירה, פנים אל פנים בחיבור עליון יותר.
איך גברים ונשים מסתדרים?
כתוב בזוהר ש'אהבה' זו 'נשמה אחת בגופים מחולקים'. 'אהבה' בגימטריה 'אחד'. איש ואישה משלימים זה את זו ליצירה אחת. זו הסיבה לכך שהם מסתדרים טוב ביחד. כמובן שחשוב להכיר בייחודיות של כל צד ולהתחשב בה, להקשיב, להיות רגיש ואיכפתי כלפי השני, ומתוך זה לבנות ביחד קשר של שלמות והרמוניה.

כל טוב
יוני, חברים מקשיבים

כתבות נוספות