שאל את הרב

עזרה לחברה שמתדרדרת

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/10/02 16:14 ד בחשון התשסג

שאלה

חברים מקשיבים שלום,

אנחנו בנות דתיות (ברמה טובה). חברה שלנו עד לא מזמן היתה גם ככה, אבל לדאבוננו, היא התחברה לאנשים הלא נכונים.

הכל התחיל מהפלאפון שלה, הוא הרס לה את החיים! היא חיפשה "אקשן" ומצאה אותו בהתכתבויות אינסופיות עם בנים. האמת שגם אנחנו לא ממש עקבנו מכאן, כי כל דבר גרר דבר ואפילו לנו יש נקיפות מצפון, שאולי חלק היה באשמתינו... זה המשיך לפגישות יומיומיות עם בנים (שבהתחלה כמוה- היו טובים יחסית) זה עבר ללא לשמור נגיעה, עבר לחיבוקים, נשיקות וכו'... היא לבשה מכנסיים מתחת לחצאית ועכשיו החצאית ירדה... היא התחברה לבנות מפוקפקות, שגררו איתן בנים מפוקפקים. והם גיבשו לעצמם קבוצה של אנשים הרוסים, עם חיים הרוסים, ללא מסגרות, בחלק מהמקרים הכל התחיל בבית.

והמצב כיום הוא כזה: בחופש הגדול היה כידוע ארועי חוצות העיר, מה שמשך אותה לרדת לעיר כל יום, כל היום, עם כל החבורה שדרך זה גדלה למעצמה בחברת הכיכריסטים. בעקבות ארועים אלה, היא התדרדרה מעבר למשוער, ההורים שלה כנראה לא ממש יודעים לחנך אותה, כי אין ספק שיכלו בשלב מסוים להתערב, ולכן היא ברחה יום אחד מהבית לכמעט שבוע, מה שהפך אותה לילדה "אנטי", אחרי החופש ניסינו שתינו לדבר איתה, ולהגיד לה "מה קורה איתך, איך התדרדרת" ובאנו ממש בקטע חברי ולא מעיק, והיא רק אמרה לנו "כלום לא השתנה, תמיד הייתי ככה, אבל עכשיו אני כבר לא מתביישת ממה שיגידו". למעשה היא בכלל לא הפנימה את מה שאמרנו לה. כיום היא מזניחה את עצמה, את הלימודים, מסתובבת כל יום בעיר עם חבר'ה מעשנים, שנפלטו ממסגרות לימודיות, ועל סף חזרה בשאלה (חלקם חילונים), הולכת למועדונים עם מכנסים ועם גופיות. כל האוזניים שלה מחוררות... היא שונאת את בית הספר ואת כל מה שקשור אליו... לא משתתפת בפעילויות חברתיות...

יש לציין שבי"ס שלנו הוא מהמובילים בציבור הדתי לאומי, הוא מאוד מקפיד ודרשן, הבעיה היא שהוא בכלל לא יודע על הבעיה שלה, ולכן אין אפילו איומים מצידו, חשבנו להלשין עליה- כמובן שלטובתה בלבד, אבל אנחנו לא רוצות שגם היא תהיה עוד אחת מהנפלטים... חשבנו גם לדבר איתה, אבל היא אטומה ולא מקשיבה לנו. בכלל! אנחנו נואשות! איבדנו חברה טובה, שאנחנו רואות אותה קורסת מול עיננו.תעזרו לנו לעזור לה, לפני שיהיה מאוחר מדי. תודה רבה רבה על ההקשבה. מחכות לתשובה.

תשובה

שלום לכן,
אתן מספרות על בעיה כואבת, ומתוסכלות בגלל חוסר הצלחתכן לעזור. נסיתן לדבר עם החברה גם על הצד הדתי וגם על הצד האנושי בדרך שהיא בחרה – ואזניה אטומות.
אכן, קשה מאוד לעזור למי שלא מעוניין בכך. נסו בכל זאת לשמור איתה על איזה שהוא קשר. אם היא לא תתנתק מהעולם הנורמלי – יהיה לה קל יותר לחזור אליו אם היא תרצה. באורח החיים שלה צפויים לה מפחי נפש: בחור שיחזר אחריה ואחר כך יחליף אותה במישהי אחרת וכדו'. תשארנה ברקע כדי לנצל את רגעי הקושי האלה ולהעלות אותה בחזרה.
לדווח לבית הספר אינכן חייבות. אם לידיעתכן יש בבית הספר אנשים שידעו איך לעזור לה – כדאי לפנות אליהם. אם לא – כדאי לחפש אנשים כאלה מחוץ לבית הספר. יש אנשים שמתעסקים עם בני נוער כאלו שנמצאים ב'חבורות רחוב', ויש חבר'ה טובים, בלי תפקיד רשמי, מבוגרים מכן וממנה, שאולי יוכלו ליצור איתה קשר כדי לנסות לעזור. אם תספרו לנו היכן אתן גרות ומהו ביה"ס – אולי נוכל להתעניין גם כן באנשים מתאימים.
הגבילו את רגשות האשם שלכן. היא בחרה לא להקשיב לכן, ויתכן שכך הייתה עושה גם בשלבים ראשונים יותר. שמורנה להיות חברות טובות ומוסריות, ובע"ה היא עוד תתעורר לראות את ההבדל בין חיים כאלו לחיים אחרים.
אני מצרפת לכן תשובה אחרת שכתבנו למישהי ששאלה שאלה דומה.
בהצלחה,
טל, חברים מחשיבים

שאלה: לחברים מקשיבים שלום,
היה לי פעם חברה טובה ודתיה.
היא היתה ילדה כזאת של בני עקיבא . בשנה וחצי האחרונות היו לה בעיות בבית-ההורים כל הזמן רבים ביניהם אבל זה לא הפריע לה, עד שלפתע התחיל תהליך שהיא התחילה להתחבר לחברים אחרים-שמעשנים, עושים דברים עם בנות.
ברגע שהתחברה אליהם היא התחילה לזלזל בלימודים, הוציאו אותה מההדרכה מבנ"ע. כיוון שהתחילה ללבוש מכנסיים להעלות שרוולים בחולצה וכו'... .
היום היא די מתנתקת מחברותיה, עושה דברים שלא מתאימים לבת דתיה.
אנחנו החברות ניסנו לדבר איתה המון פעמים ,להסביר לה-אבל היא לא רוצה להקשיב.
אנחנו לא יודעות איך לגרום לה לחזור לעצמה????
אנו מפחדים שהיא תדרדר כ"כ עד מצב שלעולם לא נוכל כבר לעזור!
אני מבקשת את עזרתך בנושא זה
תודה רבה
מיכל
תשובה: שלום מיכל,
הצטערנו מאד לקרוא על מצבה של חברתך, אך אנו מעריכים מאד את רצונך הכנה לעזור לה. אשריה שיש לה חברה כמוך.
קצת קשה לתת מרחוק עצה במקרה כזה מבלי להכיר מקרוב את כל הפרטים והנסיבות, ולדעת מהם בדיוק המניעים להתנהגותה, מה חסר לה וכו'.
אך אוכל לומר באופן כללי שהגישה צריכה להיות לא להתרחק ולהתנכר לה, אלא להפך, להשתדל לקרב אותה ולהראות לה חיבה ואהבה ככל שתוכלו. שהיא תדע שברגע שהיא תרצה לחזור יש לה חברה חלופית שאוהבת אותה ושאיכפת לה ממנה. שתזכור תמיד שהדלת פתוחה בשבילה ואתן רוצות בה, ואם יום אחד היא תחליט לחזור לעצמה היא תוכל למצוא אצלכן הרבה יותר ממה שהיא מקבלת שם.
אינני יודע ממה נובעת ההתנהגות הזו שלה, אך יתכן שאחת הסיבות היא שהיא זקוקה לאהבה, ולכן ככל שתתנו לה את הדבר הזה יתכן שהיא תבין שאצלכם תוכל לקבל יותר מהאהבה המזויפת שיתנו לה הבנים שסתם רוצים לנצל אותה.
אם יש מישהו שקרוב אליה ושיש לו יכול להשפיע עליה אולי כדאי לדבר איתו גם כן.
אם היא תרצה לפנות אלינו ולשוחח שיחה אישית עם מישהי (בטלפון, שאולי תוביל לפגישה אישית אם שני הצדדים ירצו בכך) זה אפשרי. תוכלי לפנות אלינו בעניין לאימייל- aviya@maale.org.il .
וכמובן, תפילה לקב"ה זה דבר שתמיד יכול לעזור.
בהצלחה רבה
חברים מקשיבים

כתבות נוספות