שאל את הרב

עוד בענין עשה לך רב

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 25/09/02 11:15 יט בתשרי התשסג

שאלה

אימרה זו של "עשה לך רב" מובאת באבות(א,ו)בשם יהושע בן פרחיה.והרעיון הוא שאדם יעשה לו רב שממנו ילמד תורה והלכות.

בס"ד

שלום לרב!

הרב כתב באחת מתשובותיו באתר כך:

"המאירי(שם)כתב "לענין הנהגה מדינית,שישים האדם עליו אחד מן החכמים לאב ולראש להיות נסמך עליו עצתו".דהיינו שהרב משיא עצות ולא רק פוסק הלכות בלבד.

ולפיכך הנך רשאי לבחור בכל רב שימצא חן בעינך ובלבד שלא תחליף את רבותיך"

שאלתי היא,האם צריך רב קבוע בעצות , או רב קבוע בשאלת ההלכות?

והאם יש בעיה לשאול רבנים שונים שאלות שונות בהלכה? במוסר?

תודה רבה וחג שמח

תשובה

שלום לשואל,
דומני שדבריו של ה"מרכבת משנה" לר"י אלאשקר(אבות א,ז)מבהירים את החשיבות בהליכה אחר רב אחד,וכה דבריו:
"ומה שאמר עשה לך רב , להורות שלעולם צריך האדם שיבקש לכל חכמה רב מובהק שיהיה בקי באותה החכמה ולא ירבה ברבנים. שכבר דמו חז"ל המרבה ברבנים לאצטומכא שאכלה מאכלות משונות עד שאינה יכולה לעכל אותם. והטעם שכל תבשיל יש לו טעם ומזג לעצמו, כן האדם מתבלבל שכלו ברוב הדברים, לפי שאין טבע הרבנים שוה".
יחד עם זאת אדם לא יכול לחפש לו רב המיקל בהלכות מסוימות ולהחליט שהוא רבו לנושאים מסוימים,ובנושאים אחרים שאותו רב מחמיר הוא אינו שואל אותו,אלא הולך לשאול רב אחר המיקל.על אלה אומר המדרש בילקוט שמעוני (קהלת רמז תתקסח):"והכסיל בחשך הולך תנא לעולם הלכה כבית הלל, והרוצה לעשות כבית שמאי יעשה, מקולי בית שמאי ומקולי בית הלל רשע, מחומרי בית הלל ומחומרי בית שמאי עליו הכתוב אומר והכסיל בחשך הולך, אלא או כבית שמאי כקוליהון וכחומריהון, או כבית הלל כקוליהון וכחומריהון".
לסיכום הדבר הטוב ביותר הוא לקבוע רב אחד שיפסוק בכל העניינים.
בברכה וכל טוב,
שמואל זעפרני


כתבות נוספות