שאל את הרב

סעודה שלישית לנשים

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 06/01/02 15:47 כב בטבת התשסב

שאלה

נהוג בהרבה בתי כנסיות לעשות סעודה שלישית לאחר מינחה אחה"צ -לגברים בלבד. האם יש מקור להתיר לאישה לא לאכול סעודה שלישית? (למרות שהמ"ב כותב במפורש שאישה חייבת).

כ"כ האם יש מקור להתיר לכתחילה לאכול רק מיני מזונות בסעודה שלישית (כי ראיתי שהרבה נוהגים כך למרות שהמחבר כותב לא לעשות כך לכתחילה)

תשובה

בס"ד

שלום

אין מקור להתיר לנשים לא לעשות סעודה שלישית. אך יש בשולחן ערוך אפשרויות שונות לעשות את הסעודה הזאת בדרכים אחרות כמובא בשו"ע אורח חיים סימן רצא סעיף א:
"יהא זהיר מאד לקיים סעודה שלישית ואף אם הוא שבע יכול לקיים אותה בכביצה ואם א"א לו כלל לאכול אינו חייב לצער את עצמו והחכם עיניו בראשו שלא ימלא בטנו בסעודת הבוקר כדי ליתן מקום לסעודה שלישית".
ובהלכה ה' שם כתב:
"צריך לעשותה בפת וי"א שיכול לעשותה בכל מאכל העשוי מאחד מחמשת מיני דגן וי"א שיכול לעשותה בדברים שמלפתים בהם הפת כבשר ודגים אבל לא בפירות וי"א דאפילו בפירות יכול לעשותה וסברא ראשונה עיקר שצריך לעשותה בפת אא"כ הוא שבע ביותר.

הא למדת שמי ששבע ביותר וקשה לו לאכול סעודה של ממש יכול לעשותה במזונות, בשר, פירות, ואפילו בלי כלום. וכנראה על זה סמכו הנשים שלא אוכלות לחם בסעודה שלישית אלא עוגות וכד'.

אבל אני חושב שהרבה נשים כן אוכלות סעודה שלישית, וגם מי שלא אוכלת בחורץ שהימים קצרים - אוכלת בחורף שהימים ארוכים. ולכן כל דברי שכתבתי על האפשרות ב"מזונות" היא ללמד סנגוריה על מי שלא יכול\יכולה לאכל לחם.

כתבות נוספות