שאל את הרב

סוד ההסתכלות הפנימית במשנת רבי שמעון בר יוחאי

חדשות כיפה הרב שלמה בן אליהו 20/05/14 15:14 כ באייר התשעד

שאלה

בס"ד

שלום הרב,

מהי שיטתו של רבי שמעון בר יוחאי?

האם יש איזה קו אחד מנחה באמירותיו ובמשנתו?

תשובה

בס"ד

שלום רב.

אענה בקצרה לשאלתך, ובתשובתי זו אתן לך דוגמא לסוד הסתכלותו של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי.

"[והשבתי חיה רעה] מן הארץ, וחרב לא תעבור בארצכם" (ויקרא כו',ו')

נחלקו התנאים (תורת כהנים בחוקותי פרק ב',א') מהו "והשבתי חיה רעה מן הארץ",

[רבי יהודה אומר]: לא יהיו לעתיד לבוא חיות רעות (וכן פוסק הרמב"ם בהלכות מלכים פרק יב' הלכה א'- "וגר זאב עם כבש"- הכל משל..) [רבי שמעון אומר]: יהיה לעתיד לבוא אריה וזאב.. רק שהם לא יזיקו.

[הרמב"ן] (ויקרא כו, ו') [מכריע במחלוקת זו כדעת רבי שמעון], "כי תהיה ארץ ישראל בעת קיום המצוות- כאשר היה העולם מתחילתו קודם חטאו של אדם הראשון, אין חיה ורמש ממית אדם"..

[שיטתו של רבי שמעון בר יוחאי] (עיין בשער החצר אות נג' שמביא שכל מקום שכתוב בחז"ל "[רבי שמעון בר יוחאי]"- זאת אומרת שאמר את דבריו אלה [אחרי שהיה במערה], וכל מקום שכתוב : "[רבי שמעון]" – זאת אומרת שאמר דברים אלו [לפני המערה]) [היא תמיד להחשיב את הפנימיות, להחשיב את הכוונה ולא את המעשה החיצוני ](עיין בקול הנבואה ספר שני מאמר ראשון אות ח' עמוד קמז')

לכן הוא סובר לדוגמא שדבר שאין מתכוון- מותר בשבת (שבת כט:), מלאכה שאינה צריכה לגופה- פטור עליה (שבת צט:), דורש הוא את טעם הפסוק (בבא מציעא קטו.)

[בארץ ישראל- צריכים אנו ליישם את שיטתו של רשב"י ולהסתכל על עם ישראל- בהסתכלות פנימית, בהסתכלות רזית עמוקה, המקרבת ואוהבת כל יהודי באשר הוא, כי כל הדר בארץ ישראל צדיק הוא ](כדברי המקובל האלוקי רבי אברהם אזולאי זיע"א בחסד לאברהם מעיין ג' נהר יב', ועיין עוד בשער החצר אות כ', וכן באות תקפו)

יהי רצון שזכותו של רבי שמעון בר יוחאי תעמוד לנו ולכל ישראל, ונזכה לביאת הגואל ולבנין אריאל, אמן.

כתבות נוספות