שאל את הרב

סוג ומשך הדלקת נר חנוכה

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 26/08/02 15:45 יח באלול התשסב

שאלה

האם יש חיוב להדליק דווקא בשמן ולא בנרות למצות חנוכה, והאם יש מצוה להדליק זמן ארוך יותר מחצי שעה?

תשובה

א. הרמ"א (סימן תרע"ג א') כתב "ומיהו שמן זית מצוה מן המובחר ואם אין שמן זית מצוי, מצוה בשמנים שאורן זך ונקי, ונוהגים במדינות אלו להדליק בנר של שעווה כי אורן צלול כמו שמן".

ולכאורה מאי נפקא מינא שאורן צלול, הרי מכיון שהנס נעשה בשמן זית לכן גם אם שמן הזית לא צלול צריך להשתמש בו, שהרי הנס נעשה בו?!

ואמנם לדעת המהר"ל מפראג אין להשתמש בנרות בכלל לנרות חנוכה משתי סיבות:
1. כיון שזה נראה כמו אבוקה ולא כמו נר של בית המקדש.
2. צריך דווקא שמן זית (ועיין בברכ"י בסימן תרע"ג וכה"ח תרע"ד ס"ק ח"י ושער הציון ס"ק ד').
ולמעשה כך פסק המשנה ברורה שאף שהרמ"א כתב לרגילים להדליק בנר של שעווה, "מכל מקום מצוה בשל שמן טפי מנרות של שעווה דעל ידי השמן נעשה הנס". הרי שנראה שלא ניחא ליה מהמנהג שהקלו במדינות.


ב. ויש להעיר, כתב המשנב"ר (תרע"ב ס"ק ו') שיש הידור מצוה להדליק בנרות שעווה ארוכות אבל אין שום מצוה אם מוסיף שמן שידליק יותר, וזה תמוה מאוד, כי הרי כתב שם הרמ"א שבזמן הזה מדליקין בפנים וגם המדליקין בחוץ הרי "תכלה רגל מן השוק" היא יותר מ1/2- שעה, ולמה לא יהא שום מצוה להוסיף שמן שהעוברים ושבים יראו את פרסומי ניסא?

וכן פסק למעשה הא"ר המובא בכה"ח תרע"ב ס"ק ח"י וכן נראה לפסוק בזמן הזה.

כתבות נוספות